이 연구는 중도ㆍ중복장애학생의 효율적인 교육 성과를 위해 특수교사들이 인식하는 학교 교육과정 운영의 어려움과 운영 방향을 알아보고자 실시되었다. 이 연구 목적을 수행하기 위해 중도ㆍ중복 장애 학교에 근무하고 있는 초ㆍ중등 교사 12명을 대상으로 핵심 집단 면담을 실시하였다. 특수교사들은 학교 교육과정 운영의 문제점으로 학교교육의 지향점 부재, 학생 특성이 반영되지 못한 학교 교육과정 편성, 단기적인 교육 프로그램 적용 및 일관성이 부족한 수업 운영 형태를 문제점으로 지적하였다. 이에 대한 운영 방향으로, 중도ㆍ중복장애학생의 교육적 요구를 수용할 수 있는 중다수준 교육과정 운영으로 개별적이며 종단적인 교육 프로그램을 구현하여야 한다고 인식하고 있었다. 특히 중도ㆍ중복장애학생 교육은 당면한 문제를 해결하기 위해 교사 간 상호 논의와 합의과정이 필요하며, 자발적인 협력의 풍토가 형성되어야 한다고 하였다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 중도ㆍ중복장애학생에게 효과적인 학교 교육과정 운영의 방향에 대해 논의하였다.This study was carried out to suggest directions of operating school-level curriculum for educational achievement of students with severe & multiple disabilities. For this study, a focus-group interview was conducted, and 12 elementary and secondary teachers who are working at Severe & Multiple Disabilities Schools participated. Special teachers pointed out that problems of operating school curriculum such as the absence of shared ultimate goals in school education, the operation of school curriculum failed to reflect students' characteristics, the application of short-term educational program, and the operational forms of inconsistent instruction. To improve this situation, participants mentioned that we need to establish dual special school curriculums for students with severe & multiple disabilities, with which most participants agreed, and need to implement individual and longitudinal educational program reflecting the objective and Integrated Curricular & Integration of Disciplinary Parts. Especially, they responded that teachers and parents should actively participate in discussion on the education for students with severe & multiple disabilities and reach a mutual agreement to solve imminent problems. Based on these findings, the suggestions of operating the effective school curriculum for students with severe & multiple disabilities were discussed.