본 논문은 민속학이 민속인(Homo Folkloricus)와 탈식민주의를 핵심 개념으로 설정해야 한다고 주장한다. 이 두 개념은 근대 민속학이 출발하기 이전인 헤르더에게서도 나타나며, 헤르더를 기반으로 근대 민속학이 출발한 이후에도 두 개념이 민속학의 핵심을 형성하고 있다는 점을 세계 민속학사를 통해서 검토하고 있다.
식민주의로부터의 저항과 탈출은 탈식민주의로 표현되는데, 민속학은 하나의 인간 집단이 자신의 고유성이나 본래성을 회복하여 탈식민화를 가능하게 하는 가장 대표적인 인본주의 실천 학문이다. 민속의 원리나 구조, 맥락을 규명하는 민속학적 행위는 탈식민주의를 내포하여 민족주의와 세계시민주의의 조화를 가능하게 한다.
경제적인 부를 획득하면 할수록 행복해진다는 발전론은 식민주의의 근간임과 동시에 식민지에서의 소외와 빈곤을 야기시켰다. 이를 극복하는 방법도 발전론적 담론으로 치장되고 있으며, 인간의 본질이 경제인(Homo Economicus)론에 기대고 있다. 본고에서는 인간의 본질이 민속인(Homo Folkloricus)라고 주장하며, 민속인을 전제로 민속학적 연구가 체계적으로 수행될 때 소외와 빈곤이라는 현대 세계가 당면한 문제가 극복된다고 본다.This article aims to consider two concepts, which were–to my opinion–fundamental for the study of the folklore but were not discussed sufficiently in the academy of folklore. They are “Homo Folkloricus” and “Postcolonialism”. I think, from Herder folklorists have known and used the meaning of two concepts in their numeral articles unintentionally. In this article “Homo Folkloricus” is used firstly with intention. “Homo Folkloricus” is constructed by me to give a name to person whom the folklorists presuppose. “Homo Folkloricus” is a person who has instrumental rationality, value rationality, and traditioanal rationality at the same time, in contrast to “Homo Economicus” who has only instrumental rationality. I think the Homo Economicus is responsible for the colonialism, under which the life of the colonized people was ruined. The folklorists were always resistant to the every type of colonialism. In this aspect the post-colonialism is and must be one of the folkloristic main concepts. Being Homo Folkloricus, we can overcome the problem of poverty and alienation confronted in the world. Through this concepts the study of folklore, folkloristics, can be also an important science.