그동안 한국사회가 지녀온 편견에서 보면, ‘섬’은 ‘고립의 공간’으로 인식되어 왔다. 그러나 정작 섬에 살고 있는 사람들에게는 자신들의 공간을 ‘소통의 공간’으로 인식하는 유교이념이 존재했다. 본 연구자는 이를 섬에 대한 탈경계적 공간인식이라는 측면에서 주목하였고, 본고에서는 유교이념과 신안군 사례를 중심으로 섬사람들의 知的傳統이 지닌 특징에 대해 고찰하였다. 연구 성과는 다음과 같다. 첫째, 섬사람들의 생활상과 유교문화의 관련성이다. 현재 남아있는 ‘문화유적’, ‘고문서’, ‘民家의 구조’ 등에서 섬이라는 환경에 수용되고. 변화 발전 된 섬고유의 유교문화가 존재했음을 확인하였다. 둘째, 유배인·은둔학자·토착 지식인들의 기록에 섬에 대한 탈경계적인 공간인식의 다양한 사례가 남아있음을 분석하였다. 하나의 지적전통로 형성되어 왔으며, 학문적으로 발현되는 발전 양상을 보이기도 한다. 셋째, 하의도 ‘김연’의 사례를 통해 독특한 공간인식과 지적전통이 지속적으로 계승되었음을 살폈다. 김연의 삶은 섬의 인문환경과 지적전통에서 많은 시사점을 주었다. 본 연구를 통해 섬은 문화적으로 단절된 공간이 아니라 소통의 공간이라는 사실을 확인하였다. 섬 환경에 맞게 변화 발전된 유교이념은 육지에 비해 受容性이 강하다는 특징을 지녔다. 이는 섬사람들의 지적전통에 많은 영향을 주었고, 독특한 인문환경으로 전해오고 있다.According to the prejudice that Korean society has had so far, an ‘island’ has been regarded as ‘space of isolation’. However, in fact, those living in an island have Confucian ideas that they recognize their space as ‘space for communication’. This researcher focuses on islands from the aspects of trans-border spatial cognition, and this article considers the characteristics of islanders’ intellectual tradition centering around Confucian ideas and the case of Shinan-gun. And the paper has gained the findings as follows: First, it is about the relationship between islanders’ lives and Confucian culture. It has been found that such things as remaining ‘cultural relics’, ‘ancient documents’, and ‘the structure of private houses’ accept the environment of an island, and there exists an island’s original Confucian culture that has been transformed and developed. Second, the study has analyzed from the records written by the exiles, hermits, or native intellectuals that there have been various cases of trans-border spatial cognition on an island. It has been formed as a kind of intellectual tradition, and sometimes it shows the aspects of development that emerges academically. Third, the study has examined with the case of Haui-do ‘Kim Yeon’ that the unique spatial cognition and intellectual tradition have succeeded continually. Kim Yeon’s life has a lot of implications regarding an island’s environment for humanities and intellectual tradition. This study has verified the fact that an island is not culturally isolated space but space of communication. Confucian ideas that have been changed and developed according to the environment that an island has are characterized by having stronger acceptability than the land’s. This has affected islanders’ intellectual tradition significantly and has been transmitted as unique environment for humanities.