본 연구에서는 수능성적이 우수하거나 향상된 학교에 대한 사례연구를 통해 학교 특성에 따른 성적 향상 요인을 파악하고 이 요인들이 어떤 조건 하에서 작동하는지를 구체적으로 알아보고자 하였다. 이를 위해 2005∼2010학년도 6개 학년도의 수능성적 결과를 이용하여 수능성적이 우수하거나 향상된 100개 학교를 선정하고 이들을 대상으로 설문조사를 통해 학교 배경 정보와 학교 특성을 파악한 다음, 최종적으로 8개 학교를 선별하여 면담조사를 실시하였다.
면담 결과에 의하면 수능성적이 우수하거나 향상된 학교의 성적 향상 요인으로, 첫째, 학교별 특성에 따른 실질적인 성적 향상 프로그램 마련, 둘째, 성적 향상 관련 프로그램 및 정책의 지속성, 셋째, 성적 중심 정책을 보완하는 진로 및 정서 함양 프로그램 마련, 넷째, 교사의 적극적 참여와 학교 구성원 간 원활한 소통, 다섯째, 지역사회의 적극적인 지원 등을 들 수 있다. 이들 성적 향상 학교들은 학교가 처한 여건이나 학교의 특성에 따라 프로그램과 정책의 실효성을 높이고자 하는 차별화된 노력을 기울이고 있었다.This study has investigated the factors affecting achievement on the college scholastic ability test (CSAT) by conducting a case study of schools with high or improved CSAT scores. This study also investigated under which conditions the factors operated in practice. Using the results of CSAT conducted from 2005 to 2010, one hundred schools were selected and surveyed based on the four criteria: such as increased ratios of CSAT levels 1 and 2, decreased ratios of CSAT levels 8 and 9, increased means of standardized scores, and high means of standardized scores. The schools for case study were finally selected with consideration given to the survey results, CSAT analysis results, and geographical distribution of schools. Based on the interview results, factors improving achievement were explored as follows: 1) provision of practical programs for improving achievement specifically designed according to the characteristics of schools; 2) persistence of programs and policies for achievement improvement; 3) provision of programs for career path and emotional cultivation compensating for achievement-oriented policies; 4) active participation of teachers and communication with school members; and 5) active support from the community. These schools with improved achievement have exerted themselves to maximize the effectiveness of their programs and policies based on their conditions or characteristics.