이 글은 섹슈얼리티의 성스러움, 특히 그것의 부정적 측면에 관심을 두고 있다. 섹슈얼리티의 성스러움은 종교학에서 익숙한 주제이다. 그렇지만 그 관심이 성스러움의 긍정적 측면에 머물러 있다. ‘위험’이나 ‘더러움’으로 불리는 부정적 성스러움은 성스러움의 양가성을 이해하기 위해서 주목할 필요가 있다. 성스러움의 위상학이 이해된다면 그 양가성 문제는 풀리게 될 것이다. 에밀 뒤르켐은 성스러움의 양가성이, 긍정적 성스러움(순수)과 부정적 성스러움(불순)이 서로 변형 가능하기 때문에 발생하는 것이라고 설명했다. 그는 변형의 기준으로 집단의 감정 상태를 제시했다. 이 글은 그의 의견을 따라서 섹슈얼리티 차원에서 성스러움의 변형 문제에 주목한다. 남성적 섹슈얼리티에서 조형적 섹슈얼리티(앤소니 기든스)로 변화하면서 성에 관한 과거의 환상 깨지게 되었다. 성에관한 과거의 환상이라는 성스러운 멍에는 사라지고 성과 사랑에 관한 새로운 담론이 구축되고 있다. 그러한 이행은 다양하고 복잡한 합리적 이해, 제도화 그리고 도덕의 변화를 수반한다. 이러한 이행과정에서 성스러움의 변화 메커니즘이 주목된다.This article has focused on the issue of the sacred of sexuality, especially its negative aspect. The sacred of sexuality has been a familiar issue in the study of religion. But the interest has been limited to its positive aspect. The negative sacred called ‘the danger’ or ‘the dirty’ has to be given attention to understand the ambivalence of the sacred. The ambivalence gets solved if the topology of the sacred can be understood. E. Durkheim explained that this ambivalence is caused by the possibility of transformations between the positive sacred(the pure) and negative one(the impure). He claimed that the criterion for transformation is the emotional state of the group. According to his opinion, I pay attention to the matter of the transformation of the sacred in sexuality. The transition from the masculine sexuality to plastic sexuality(Anthony Giddens) is the deconstruction of the past fantasy about sex. The sacred yoke of the past fantasy on sex has disappeared, a new discourse on sex and love is constructed. Such transition is accompanied by the diverse and intricate processes of rational understandings, institutionalizations, and even changes in the morals. In this transition, I give attention to the mechanism of transformation of the sacred.