본 연구는 사회적 측면에서 유아의 정서역량을 탐색하기 위하여 사회적 정서능력의 개념과 실천에 대한 교사의 인식을 살펴보고자 하였다. 유치원과 어린이집 교사 686명을 대상으로 설문조사를 하였고, 이 중 10인을 심층면담 하였다. 연구결과 첫째, 교사들은 유아의 정서역량이 사회적 맥락 안에서 발생한다고 인식하면서 사회적 역량과 정서역량이 밀접한 상호관련성이 있다고 응답하였다. 둘째, 사회적 정서역량의 목표는 ‘사회적 맥락 안에서 타인과 조화로운 관계를 형성·유지하기 위해 자신의 정서를 인식하고 조절하여 대처할 수 있는 능력을 발달시키는 것’, 교수·학습 내용은 ‘유아가 대인 관계 기술을 습득하는 것으로 구성할 것’, 교사의 역할은 ‘교사는 유아가 편안해 하며, 지지받고 있고, 귀하게 여겨지고 있다고 느낄 수 있도록 온정적인 마음을 가 것’이 가장 높게 나타났다. 즉, 교사가 사회적 정서역량 함양의 이론과 실천에 있어 교육활동 목표에서부터 교수·학습 내용, 교사의 역할, 평가 부분까지 세심한 계획을 세워 일관성 있게 실시해야 함을 시사한다고 볼 수 있다.The purpose of this study was to answer the following question: “How do teachers perceive and practice social emotion competency of children?” as a part of the cultivation of social emotion competencies of children. The subjects were 686 teachers. Additionally, 10 teachers were interviewed in-depth. The following results were found in the study: first, teachers perceived that emotional competencies of children occurred in social context and they thought the interrelation between social competence and emotional competence was close. Second, it was found that the goal of social emotion competency was ‘To develop competencies to perceive, coordinate and respond to one’s own emotion in order to compose and maintain a harmonious relationship with others in a social context,’ teaching-learning contents was ‘To compose things to children acquire interpersonal relationship techniques,’ and the role of a teacher was ‘Teachers must be affectionate so that children feel comfortable, supported and precious.’