16세기에는 심학화된 조선성리학이 성립되는 시기로 보고, 조선후기는 주자성
리학이 아니라 조선성리학이 이끌어가는 시기로, 이러한 조선성리학을 완성한 사
상가가 율곡 이이였다.
이러한 시대에 율곡은 태조 부마 심종의 사위 이명신의 5대손인 이원수와 태종
부마 남휘의 사위 신자승의 증손녀인 신사임당 사이에서 태어났다. 어머니를 여위
고 불교에 들어가 화엄철학을 익히고 다시 나와 성리학을 공부하여 구도장원으
로 정계에 진출하였다.
명종말에 사간원 정언으로 보우와 윤원형을 탄핵하고 선조 초에는 동호문답으
로 위훈삭제를 주장하며 개혁을 주도해갔다. 동서분당이 심해지자 조정하다 안되
어 낙향했다가 다시 정계에 나와 십만양병설을 주장하며 호란과 왜란에 대비하며
개혁을 주도하다가 계미삼찬의 모함으로 낙향했다가 그 이듬해에 졸했다.
이러한 생애을 살아가며 16세기를 이끌어갈 심학화된 조선성리학이 집대성하여
갔다. 정암 조광조에서 시작된 성리학의 심학화는 심성논쟁을 일으키며 이해를 심
화시켜갔고 율곡 이이에 와서 집대성되었다.
율곡의 사회경제사상은 근본적으로 정전제에 입각한 대동사회를 이루어가는 것
이었다. 이를 위해 대동사회를 이루어야 한다는 원칙은 불변이나 이를 시행하는
방법은 노비종모법 등 1600년대에 알맞는 방법을 제시하는 것이었다.Joseon Neo-Confucianism (JNC) was established in the 16th century, and
during the late Joseon Dynasty, JNC outpowered Juja Neo-Confucianism. The
main theorist to complete JNC was Yulgok Yiyi.
To give a brief introduction about Yulgok's pedigree, he is the son between
1) Lee won soo: Tejo's (the first king of Joseon) son-in-law Shimjong's
son-in-law Lee Myungshin's fifth generation 2) Shin Saimdang: Tejong's (King
of Joseon) son-in-law Nam Hee's son-in-law Shin Jaseung's great-granddaughter.
After his mother's death, Yulgok went into a Buddhist temple and learned
Avatamska philosophy, and after his departure from the temple, he learned
Neo-Confucianism and not only passed the Gwageo exam - the highest level
of state examination - but also placed first place 9 times before becoming a
high ranking official.
At the end of Myungjong, Yulgok worked as Saganwon's Jungun and
instigated the impeachment of Bo Wu and Yoong Wonhyung. During the early
stages of Sunjo, Yulgok wrote the book "Dong Ho Moon Dahb" and instigated
a revolution which supported the idea of Wee Hoon Sak Je, which is simply
the idea of eliminating or cancelling all great achievements of officials. Once
Dongseo Faction became too harsh, Yulgok tried to mediate the dispute but
was unsuccessful. He shortly retired from politics to live a rural life, but
returned with the idea of "Shib Man Yang Byung Sul", He persisted with this
idea to prevent the Manchu War and Imjin War, and led another revolution,
but was politically slandered by GyeMiSamChan and was forced into exile. He
died the following year.
As Yulgok lived such a life, he led the upgraded version of JNC and compiled
its ideas. Eventually, starting from Jungahm Jogwangjo, Neo-Confucianism
developed through the Simsung Dispute, and was compiled by Yulgok.
Yulgok's Social Economic Theory had the purpose of forming a DaeDong
Society based on Jungjunje. To do this, he proposed a law for servants known
as the NobiJongmoBub.