2003년 이래 약 5년에 걸쳐 진행되어온 교복투 사업은 대도시 내 저소득 지역 중 상대적으로 교육 관련 지표가 열악한 지역의 학교들을 선정하여 집중 지원함으로써 지원 대상 학생들의 학교 적응 및 만족도를 높이고자 하였다. 이에 본 연구는 서울시의 교복투 사업 지역 초등학생을 대상으로 하여 학생들의 학교생활만족도에 미치는 변인들간관계에 대한 구조 분석을 실시하여 앞으로의 사업 추진 방향에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 분석 결과 교복투 사업 지역 내 학생들의 학교생활만족도는 SES보다는 자기주도학습능력이나 자기효능감, 부모관심 등과 같은 변수들에게서 더 큰 영향을 받고 있었으며, 교복투 사업 지역 내에서 이루어지는 집중지원은 SES가 부모의 관심이나 자기효능감, 자기주도학습능력 등과 같은 변인들에 대해 갖는 영향력을 상당한 정도로 감소시킨다는 것을 확인할 수 있었다. 특히, 집중지원은 부모관심→자기효능감, 자기주도학습→학교에 대한 기대의 경로에 .10 이하의 수준에서 유의한 조절효과를 발휘하고 있었다. 이러한 결과는 집중지원 사업이 거둔 실질적인 효과를 입증해 주는 동시에 앞으로의 교복투 사업이 부모의 관심, 자기주도적 학습능력, 자아효능감 등을 높이는 데 더 주력해야 함을 시사하는 것이다.The study examines the extent to which the policies and enforcement practices of ‘Education Welfare Investment Priority Zone Plan’ have fulfilled the promise of the initial idea to satisfy the needs of economically disadvantaged children. Since 2003, the Education Welfare Investment Priority project has strived to provide equal educational opportunities and resources for the disadvantaged children by prioritizing more desperate zone and its selected schools within inner city. In accordance to the plan, authors analyze the related variables and their structural relationship influencing the school-life satisfaction of students in Education Welfare Priority project area. To serve this purpose, the data from the Korean Educational Development Institute is used to see whether it fits for the structural equation model derived from related theories and previous researches. As a result, it has been found that disadvantaged children are more likely to satisfied with school's educational and welfare services when exposed to variables such as parents' involvement, self-paced learning ability, self-confidence, and expectation for schools. It is also found that the influences of SES on parents' involvement, self-paced learning ability, self-confidence are mitigated when the moderator of intensive support is considered in the model. These results show that the project effectively serves as a facilitator to get the caring variables activated so that schools can become satisfactory and meaningful places for the disadvantaged students to overcome the obstacles of poverty.