본 연구의 목적은 테마파크의 공간인지에 영향을 주는 시설배치 유형과 길찾기 난이도의 관계를 가상현실공간기법을 적용하여 규명하는데 있다. 관련 문헌의 분석을 통하여 시설배치, 공간인지, 길찾기에 대하여 고찰하였으며, 이를 바탕으로 가설을 설정하였다. 본 연구의 가설들은 첫째, ‘테마파크 시설의 배치유형중 방사형 구조에 의한 시설배치가 순환형 구조에 위치한 시설배치보다 길찾기가 용이하다’이며, 둘째는, ‘테마파크 시설의 배치유형이 테마파크 길찾기 난이도에 미치는 영향은 평소 길찾기 능력에 따라 다르다’이다. 가설의 검증을 위하여 가상현실공간 기법이 활용되었는데, 유사한 면적 및 시설 구성하에서 테마파크 배치방에 있어 전형적으로 사용되는 방사형과 순환형의 가상공간현실이 조성되었다. 실험에서는 테마파크 시설배치 유형인 방사형 구조와 순환형 구조에 각 50명씩 개별적으로 측정하였다. 실험 종료 후 참가자의 평소 길찾기 능력을 묻는 설문조사를 실시하였다. 가설을 검증하기 위하여 이원분산분석을 실시하였다. 가설검증결과 두 개의 연구가설이 지지되었다. 테마파크의 시설배치유형이 길찾기 난이도에 영향을 미치고, 영향도는 개인의 길찾기 능력에 다른 것으로 나타났다. 본 연구의 한계와 함께 향후 연구과제를 제시하였다.The purpose of this study is to investigate the relationship between types of facility layouts on the difficulty of wayfinding in theme parks utilizing virtual reality techniques. Two hypotheses were formulated: 1) A radial facility layout in theme parks is easier for visitor's wayfinding than a circular facility layout and 2) The influence of types of theme park layouts on visitor's difficulty for wayfinding differs depending on visitor's ability for wayfinding. To test the hypotheses, experiments were conducted utilizing a virtual reality technique. Two virtual theme park spaces, featuring the two types of facility layout were formulated. Other variables, such as total length of route and types of facilities, were identical. After the experiment, each student's level of wayfinding ability was measured through a questionnaire. The statistical analysis supports the two hypotheses, meaning types of theme park facility layout influence the visitors difficulty for wayfinding, and there was a relationship between types of facility layout and visitor ability for wayfinding. The limitations of this study were identified and future research suggestions were made.