여성 공무원의 비율이 증가함에 따라 출산·육아휴직에 대한 수요가 증가하고 있다. 이와 관련하여 정부의 인적자원관리 중에서 가장 주목받는 분야는 대체인력제도이다. 본 연구는 대체인력제도가 형성된 동인과 대체인력제도를 운영하면서 드러난 주요 쟁점들을 분석함으로써 이에 대한 개선방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 첫째, 대체인력제도의 동인을 공직 성비 변화, 출산·육아 휴직 증가, 대체인력 수요 증가라는 차원에서 분석한다. 둘째, 대체인력제도의 문제점은 대체인력 충원, 배치, 관리 차원에 초점을 두어 분석한다. 셋째, 대체인력 충원의 개선방안은 별도정원 정교화, 합리적 대체인력 뱅크제 운영, 재직공무원 적정 활용방안을 제시한다. 적재적소 배치를 위한 개선방안 마련을 위해 행정기능별 전문성과 책임성, 한시 계약직 공무원 자격의 다원화, 대체인력 수요자와 공급자의 수요 등을 분석해 본다. 대체인력 관리 개선방안으로는 대체인력수급관리, 인수인계과정의 의무화, 역량강화를 위한 교육훈련, 객관적 평가와 합리적 보상 등을 제시한다. 대체인력제도의 효율화는 출산·육아휴직에 따른 업무공백을 최소화하는 차원을 넘어서 저출산·고령화 사회가 요구하는 출산장려 및 일자리 창출에도 기여할 것이다.Demand of substitute workers for maternity leavers increases as the ratio of female civil servants grows. This study analyzes the formation factors and proposes improvement scheme of substitute workers system. First, the factors of substitute workers system are examined from the aspects of gender ratio change of civil service, increase of maternity leave and increase of demand of substitute workers. Second, the problems of substitute workers system are examined from the aspects of recruit, arrangement and management of substitute workers. Third, improvement scheme of substitute workers is proposed from the aspects of elaboration of additional fixed number, operation of substitute workers bank system and proper utilization of workers in office. The substitute workers system can contribute childbirth promotion and job creation as well as fill up the work vacuum caused by maternity leave.