Wiggins와 McTighe는 백워드 설계에 관한 연구를 수정·보완하는 과정에서 최근에 백워드 설계 2.0 버전을 제안하였다. 학습자의 심층적인 이해를 강조하는 백워드 설계는 2005년 국내에 소개되고 난 이후, 관련 연구들이 꾸준히 이루어지고 있다. 본 연구는 최근에 등장한 백워드 설계 2.0 버전을 분석하고 그 적용 가능성을 탐색하는 데에 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 백워드 설계 2.0 버전의 특징과 설계 템플릿을 분석하였다. 또한 이에 근거하여 초등학교 2학년 국어과 단원을 개발하여 그 적용 가능성을 탐색하고 유의점을 도출하였다. 연구의 결과, 백워드 설계 2.0 버전의 적용 가능성을 템플릿 2.0버전의 활용 편의성, 교사의 인식 전환, 교사의 공동체 문화 형성 측면에서 제시하였다. 또한 백워드 설계 2.0 버전이 초등학교 현장에 적용될 때, 학습자측면에서는 지식과 기능의 습득을 통한 의미형성 및 전이 능력이 함양되며 교사의 측면에서는 교육과정 설계자이며 실행자로서의 전문성이 향상될 것을 기대한다.Wiggins and McTighe have suggested Backward Design version 2.0 with new ideas drawn from the process of studying Backward Design. Backward Design, which has an emphasis on learners' enduring understanding, was introduced in the USA and has led studies related to it. This study aims at the analysis of the recent Backward Design 2.0 version and the exploration of its applicability. To achieve these objectives, characteristics of Backward Design version 2.0 and UbD template version 2.0 were analysed. An elementary school second-grade Korean language lesson was developed based on the analysis and improvement points were drawn with the exploration of its applicability. According to the results of this study, applicability of Backward Design version 2.0 is proposed in terms of usability of UbD template version 2.0, change of teachers' understanding, and formation of their community culture. In addition, when Backward Design version 2.0 is applied to an elementary school, not only will learners foster their transferable ability and formation of meaning through the acquisition of knowledge and skills but teachers will gain expertise as curriculum designers and performers.