본 연구는 부산, 경남, 경북 지역의 장애전담 어린이집 교사 182명을 대상으로 이들의 임파워먼트, 전문성과 조직문화의 인식 수준의 배경변인별 차이를 살펴보고 임파워먼트에 영향을 주는 전문성과 조직문화의 하위요인을 분석하는데 목적이 있다. 본 연구의 결과를 살펴보면 먼저, 장애전담어린이집 보육교사의 전체 임파워먼트 수준은 연령, 경력, 학력에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 장애전담어린이집 보육교사의 전문성 인식 수준은 연령, 경력, 학력에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 장애전담어린이집 보육교사의 조직문화 인식 수준은 학력에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 종속변인인 장애어린이집 보육교사의 임파워먼트에 영향을 미치는 전문성 인식과 조직문화의 하위 요인은 직업윤리와 사회경제적 지위, 자율성, 내재적 문화로 나타났다. 그 중에서도 직업윤리 요인이 임파워먼트를 41% 정도를 설명하고 있으며 사회경제적 지위는 9%, 자율성은 2%, 내재적 문화는 1% 정도를 설명하고 있다. 즉, 장애전담어린이집 보육교사의 임파워먼트 수준은 직업윤리, 사회경제적 지위, 자율성, 내재적 문화 요인에 유의미하게 설명되어지며, 이 네 변인에 의한 회귀모형은 전체 변량 중 53% 정도의 통계적 설명력을 가지는 것으로 나타났다.This study purposed to analysis the gap in those of empowerment, teacher’s professionalism and organizational culture caused by such factors as the extent of age, scholastic career, academic background, children age of daycare center for children with disabilities teachers. And the study was analysed the impact which daycare center for children with disabilities teachers' professionalism and organizational culture stress has on their teacher empowerment. The subjects of this study were 182 daycare center for children with disabilities teachers working at special daycare center. The results of this study were as followed; First, daycare center for children with disabilities teachers’ empowerment differed in age, scholastic ability, academic background. Second, daycare center for children with disabilities teachers’ professionalisms differed in age, scholastic ability, academic background. Third, daycare center for children with disabilities teachers’ organizational culture differed in academic background. Finally, vocational ethics, socioeconomic status, autonomy and inner organizational culture factor accounted for 53% of empowerment on special daycare center for children with disabilities teachers.