최근 글로벌 경영 환경은 국제인증 시스템을 활용하여 제품의 질적 수준 및 고객만족을 향상시키는 것이 중요한 이슈가 되고 있다. 글로벌 인증 이슈는 품질경영인증시스템의 공급체인통합망 관리에 중요한 요인 중의 하나이다. 본 연구에서는 ISO 9000 경영정보시스템 실행의 기본 실행, 고급 실행, 지원 실행 요인과 공급체인관리의 공급자 프로세스 관리, 고객 프로세스 관리 요인, 기업의 사업성과 요인 간의 구조적 관계를 규명하였다. 이를 위해서 공급체인관리를 실행하고 있는 232개 기업들을 대상으로 설문조사를 진행하여 구조방정식모형(Structural equation model)으로 실증분석하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, ISO 9000의 기본 실행과 지원 실행을 활발하게 하는 기업일수록 공급체인의 고객 프로세스 관리가 향상되었다. 둘째, ISO 9000의 고급 실행이 강화될수록 기업의 사업성과는 향상되었다. 셋째, SCM의 공급자 프로세스 관리, 고객 프로세스 관리는 기업의 사업성과에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구는 ISO 9000 기본 실행 고급 실행, 지원 실행, 공급체인관리의 공급자 프로세스 관리, 고객 프로세스 관리, 기업의 사업성과 간의 관계에 대한 연구결과를 도출하였고, 향후 산업별로 차별화된 실행을 고려한 연구가 진행되어야 하겠다.This paper examines the relations of ISO 9000 implementation’ basic, enhanced and supportive factor, supply chain management’s supply and customer process management, and business performance. Based on the analysis of two hundred thirty two cases in supply chain management, through structural equation model, the following results were found. First, the ISO 9000 basic and support implementation factor positively affects customer process management factor. Secondly, the ISO 9000 enhanced implementation positively affects business performance. Thirdly, supply and customer process management factor of SCM positively affect business performance.
This paper draws a conclusion from the relations of among basic, enhanced and supportive factor of ISO 9000, supply and customer process management factor of SCM, and business performance. However, there were several limitations such as effective implementation of industrial perspective etc.