중국 유학생의 문화 적응스트레스와 우울의 인과적 구조에 대한 이해를 돕고 적응유연성이 문화 적응스트레스와 우울 사이의 매개변인임을 규명한 본 연구 결과, 중국 유학생들은 한국어 능력 시험 경험이 있고, 주관적 건강상태가 좋고, 인 문학 전공인 경우 문화적응스트레스가 낮았고, 한족이고 자비 로 학비를 충당하거나, 한국어 수준이 중간수준인 경우 우울 수준이 낮았으며, 주관적인 건강상태가 좋을수록 우울 수준이 낮게 나타났다. 또한 문화적응 스트레스와 우울 사이에는 유 의한 양적 상관성이 확인되었고, 적응유연성은 문화적응 스트 레스와 우울과 부적인 상관성이 있었으며, 문화적응 스트레스 와 우울 간에 부분매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 중국유학생의 문화적응 스트레스와 우울을 감소시키기 위하여 유학생의 건강상태 관리, 학자금 지원, 한국어 실력 증진을 위한 방안 마련과 중국 유학생들의 적응유연성을 증가시킬 수 있는 외적 지지체계를 강화할 수 있는 다양한 프로그램 마련의 중요성을 알 수 있었다. 또한 중국 유학생들의 문화적응 스트레스 및 우울이 개개인의 건 강상태와 관계가 있음을 고려할 때 간호학계의 관심과 노력 도 강화되어야 할 것이다.Purpose: The purpose of this study was to identify resilience's mediating effect between acculturative stress and depression among Chinese students in Korea. Methods: Between February and May 2012, 276 Chinese students from 3 universities located in Chungnam province participated in the current study using a questionnaire survey. Data was analysed using SPSS 18.0 program. Results: The mean score of acculturative stress, resilience, and depression was 82.7, 129.0, and 15.6 respectively. The acculturative stress was significantly related to perceived health status (F=10.57, p<.001), TOPIK(t=7.55, p=.006) and the major(F=2.87, p=.024). Resilience was related to the race(F=13.49, p<.001), perceived heath status (F=10.57, p<.001), tuition(F=8.52, p<.001), and level of Koran language(F=5.91, p=.003). Resilience correlated to acculturative stress (r=-0.21, p<.001) and depression(r=-0.48, p<.001) by showing a mediating effect between accuturative stress and depression. Conclusion: In order to improve resilience as a mediating factor with depression of Chinese students in Korea, we suggest the development various programs about external supporting programs.