본 연구의 목적은 국가수준 학업성취도 평가 결과 학업성취가 우수한 일반고를 대상으로 사례 분석을 통해 학업성취의 차이를 만들어 내는 학교 내적 요인들의 특성을 탐색하는 데 있다. 지역적 여건이 상이한 중소도시 두 곳에서 학교를 각각 선정하여, 학교의 지역적 여건 및 그에 따른 학생집단의 특성 차이에 따라 어떠한 요인이 유사하게 혹은 차별화되어 학업성취의 차이를 만들어 내는지 학교의 상황적 맥락과 관련지어 비교 분석하고자 하였다. 이를 위해 학업성취 우수 학교의 교장, 교감, 부장교사 등에 대한 집단면담, 교과 수업 관찰 및 수업 교사와의 심층 면담, 수업 참여 학생들에 대한 집단면담 등 다각적인 방법으로 자료를 수집·분석하였다. 분석 결과 A고등학교의 경우 다각도로 복잡한 수준별 교육과정의 운영, 학생 간 자율 경쟁 시스템의 정착 및 좋은 우관계의 유지, 교사의 열정, 수준별 수업에서 각 수준에 부합하는 유연한 수업방법의 적용, 지식 전달이 아닌 학생 이해 중심의 수업방법의 활용 등의 특성이, B고등학교의 경우 창의적 사고력 증진을 위한 독서·토론·논술수업 강화, 학생과 교사 간 상호존중과 소통의 문화와 교사의 책임감에 대한 학생의 신뢰, 개념 이해를 촉진하는 수업방법의 활용, 수업일기나 교과멘토제와 같은 수업 외적 요소의 효과적 활용 등의 특성이 우수한 학업성취도 유지의 요인인 것으로 파악되었다. 결론적으로, 학교는 처한 환경과 학생집단의 특성을 고려한 교육과정을 운영하고, 교사는 학생의 내용 이해를 최우선으로 하는 교수·학습 방안을 실행하며, 학생과 교사 등 모든 구성원 간 신뢰와 소통의 문화를 구축할 때 학업성취의 차이를 만들어 낼 수 있음을 보여주었다.The purpose of this study is to identify the characteristics of high-performing high schools through analyzing two high school cases. For a better understanding of the effective factors in high-performing high schools, two representative cases of high-performing high schools from two different regions were selected and contrasted and compared similarities and differences of the cases. Various research methods such as document analysis, group meetings with principals and teachers, classroom observations, and in-depth interviews with class teachers and students were adopted. A qualitative approach was applied for the data analysis. In results, School A indicated tailored curriculum according to students' performance, balance between students' empowered rivalry culture and good friendships, teachers' passion, flexible teaching methods for different level classes, and teaching methods for students' understanding rather than knowledge delivery. School B indicated reading, discussion, and essay curriculum for enhancing students' creativities, mutual respect and sharing culture of teachers and students, students' trust for teachers' responsibilities, teaching methods for students' understanding, and effective utilization of extra-curriculum activities such as lesson diary and mentoring. In conclusion, the characteristics of the high-performing high schools includes implementing the curriculum tailored to school context and student characteristics, teaching based on students' understanding, and constructing the culture of trust and sharing between school members including students, teachers, and principals.