이 연구는 19대 총선을 사례로 SNS의 정치적 효과를 실증적으로 분석하고자 한다. 특히득표율이나 선거 당락과 같은 실체적 결과에 대한 인과적 논증을 시도한다. 나아가 이 연구는 트위터에 내재된 각 플랫폼의 정치적 효과를 규명하려는 의도를 가지고 있다. 기존의연구는 SNS 플랫폼 유형에 따라 어떠한 차별적 효과가 발생하는지 전혀 고찰하지 못하였다. 트위터의 경우 네트워킹(팔로우), 커뮤니케이션(트윗), 전파(리트윗) 플랫폼이 독립적인 역할을 수행함에도 불구하고 어떤 기제가 보다 유효한 영향을 미치는지 실증된 바가 없다. 분석 결과 후보의 네트워킹(팔로우)과 유권자의 확산(리트윗) 활동이 득표율의 결정요인으로 판명되었다. 그리고 후보의 트위터 활동 기간은 공히 득표율과 당락의 결정요인으로 분석되었다. 마지막으로 유권자의 리트윗은 득표율에 정의 영향을 미치는 반면, 당선에는 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과는 SNS 매개 정치과정 연구에중요한 시사점과 과제를 제공하고 있다.This research is to empirically analyze the political effect of SNS in the case of 19th national election. Especially, this study intended to investigate the effect of Twitter platform. As we know, the various functions called platform are inherent in Twitter.
Concretely, Twitter brings about networking(follow), communicating(tweet) and spreading(retweet) by each platform. But Twitter platform effect on the election has not been analyzed. The findings of this research can be summarized as follows.
Firstly, the platforms of follow and retweet have proved as the determinants raising the vote. Secondly, retweet has a positive effect on the vote, but on the other hand, a negative effect on the election. These results provide important implications for the study of SNS mediated political process.