최근 들어 전통적인 자본의 개념으로는 설명하기 어려운 무형자산의 가치에 대한 관심이 높아지면서, 사회적 자본(social capital) 이론에 대한 논의가 활발히 진행되고 있다. 언론학, 사회학, 행정학, 경영학, 조직 심리학 등 다양한 학문분야에서 사회적 자본 개념을 적용하고 있으며, 일부 북미와 유럽 PR 학자들은 한 조직의 사회적 자본(social capital) 형성에 PR 이 어떻게 기여하는가를 규명하기 위해 노력하고 있다. 그러나 아직 한국 PR 학에서는 사회적 자본에 대한 논의가 활발하지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 사회적 자본 개념을 PR학에서 어떻게 접목시킬 수 있는 가를 국내외 문헌연구를 통해 알아보고자 한다. 또한, 사회적 자본 이론에서 중점적으로 논의되고 있는 커뮤니케이션, 규범, 신뢰 요소들과 조직성과 변인?구성원의 정체성(organizational identification)?간의 관계에 대해 탐색해 보았다.Across various disciplines such as public affairs, sociology, communication, business management, and organizational psychology, active research on social capital is on the rise. This is due to the fact that scholars believe social capital theory can help explain the value of intangible assets. Public relations scholars are also attempting to apply social capital theory in their research. However, most research efforts are implemented by American or Northern European scholars. In contrast, discussion and empirical research on social capital theory is sparse in Korean public relations. The purpose of this research is two-fold: First, through a review of literature, the study attempts to integrate the social capital theory to the field of public relations. Second, based on the literature review, the study identifies key variables in social capital theory?communication, trust, and norm and explores their interrelationships with an organizational outcome variable?organizational identity through a survey research.