본 연구의 목적은 유비쿼터스 테크놀로지 컴퓨팅에 기반하여 성공적인 미래교실학습을 위한 교수학습모델을 제시하려는 데에 있다. 이를 위해 본 연구에서는 먼저 미래교실의 특성을 유비쿼터스의 공간적 특성에 따라 분산성, 융합성, 상황성의 세 가지 측면에서 살펴보고, 미래교실에서의 u-러닝 학습을 위한 주요 교수설계원리들을 도출한 후, 이를 구체화할 수 있는 교수학습전략들을 제안하였다. 구체적으로 미래교실학습을 위한 교수학습설계원리로 첫째, 학습과제 측면에서 실제적이고 복잡한 과제를 제시하여야 하며, 둘째, 학습절차 측면에서 상황에 대한 인지, 자기 주도적 및 협동적 학습을 통한 자료의 수집, 자료 분석 및 해결책 고안, 일반화와 추론의 단계를 거치고, 셋째, 학습매체 측면에서 유비쿼터스 컴퓨팅 테크놀로지의 잠재적 가능성을 극대화하고, 넷째, 상호작용 측면에서 유비쿼터스 컴퓨팅을 통한 가상 학습공동체를 형성하고 지원하는 것과 함께 안내된 참여를 통하여 인지활동을 조장하여야 함을 제시하였다.The purpose of this study is to develop an instructional design model designed for ubiquitous learning at future classrooms. To achieve this purpose, the characteristics of future classrooms, first were examined. The future classrooms using ubiquitous computing technology were characterized by distributed cognition, an unity of both electronic spaces and physical spaces, and situated contexts equipped with artificial intelligence. An instructional design model for ubiquitous learning was built based on extensive literature reviews on the field of distributed intelligence. Instructional design elements, first were identified. The identified elements include authentic task, affordance of ubiquitous learning, distributed learning procedure, interaction strategies with guided inquiry and social learning, and authentic evaluation. Next, specific instructional-learning strategies were suggested for learning task, media use, interaction strategies, respectively. Finally, some recommendations for future studies were suggested in order to build a more valid instructional design model for u-learning at future classrooms.