이 논문은 세종의 성장과정과 교육내용, 그리고 재위초기 4년동안의 상왕정치기 정치경험들을 중심으로 그의 정치리더십이 형성되는 과정을 집중검토하고 있다. 세종은 성장과정에서 근면성실하게 생활하는 가운데 독서에 열중했고 또한 덕스러운 성품을 지닌 왕자로 회자되었다. 뿐 만 아니라 세자가 되기 전후에 <대학연의>. <맹자>, <서경> 등과 같이 제왕학과 관련된 고전들을 두루 섭렵하였고, 상왕기 4년동안 태종의 섭정을 추종하고 직접 관찰하면서 권력의 냉혹감과 효용성을 깊이 인식할 수 있었다. 이로써 세종은 왕조의 최고지도자로서 지녀야 할 신중함이나 결단력과 같은 실천적 덕목들을 체화할 수 있었다고 여겨진다. 세종의 이같은 정치리더십 형성과정은 오늘날에 있어서도 중요한 함의를 지니는 바, 이는 체제의 성격이 무엇이든, 권력교체기에 있어서 정치적 안정의 중요성을 다시 일깨우는 것이다. 동시에 이것은 정치리더십 형성에 있어서 직,간접적인 경험이 중요함을 확인하는 것이며, 동시에 우리나라 청소년들의 리더십 교육이 조속한 시일내에 정상화될 필요가 있음을 시사하는 것이다.This paper seeks to analyzes King Sejong's leadership formation process by examining his growing and learning experiences and political experiences under his father's supervisional sangwang jeongchi. He was a diligent and ardent boy who was enthusiastic about reading Chinese classics and historical books. He was also mentioned as man of generosity among the peoples in and outside the palace. Such books of statecraft and leadership as Mencius, Shichi, and Daehak Yeonui were included in the reading list of his daily gyeongyeon(royal lecture). He could witness his father's sincere and prudent discussions with bureaucrats and subjects in the palace. His father had also demonstrated decisive judgment and driving power in implementing policies and orders. It is considered that King Sejong had benchmarked and been influenced by his father's practice and behaviours during his later years of ruling. This example of leadership change between Taejong and Sejong highlights the importance of institutional stability and leadership training in general and during the transitional period of political turmoil in particular.