본 연구는 우리나라 유치원, 보육시설에서 어떠한 이론에 기초한 프로그램의 실천이 이루어지고 있는가? 하는 문제의식에서 출발하였다. 다양하고 수많은 한국의 유아교육?보육 현장에는 어떠한 내용과 방법으로 프로그램이 발전되어 실천되고 있는가를 논의하기는 간단치 않으며 한마디로 정리하기도 어려운 현실이다. 그러나 대체로 언제 어떠한 프로그램이 구성되고 실천되었으며 앞으로의 과제는 무엇인가를 거시적으로 조망하는 데 연구의 목적이 있다. 한국 유아교육?보육 현장에는 구분하기는 어려우나, 크게 외국에서 도입되어 정착된 프로그램과 보다 한국적 상황에서 구성되어 다른 프로그램과 함께 적용되어 온 프로그램으로 구분될 수 있다. 한국유아교육?보육 프로그램의 흐름과 발전을 배경으로 선정된 5개 프로그램을 중심으로 발전과정과 목적 및 내용을 포함하여 그 특성을 간략하게 정리하였다. 5개 프로그램은 몬테소리 프로그램, 레지오에밀리아 프로그램, 전통문화교육 프로그램, 생태유아교육 프로그램, 다문화교육 프로그램이다. 이들 프로그램과 국가수준 교육과정의 운영 및 특기적정교육의 문제를 토대로 앞으로 한국유아교육?보육 프로그램의 실천과제를 논하고 제언하였다.This study started from the question of what theories programs executed in Korean kindergartens and childcare centers are based on. It is not simple to discuss or summarize the contents and methods of programs developed and practiced in various areas of early childhood education and childcare in Korea. Nevertheless, this study purposed to examine what programs had been developed and practiced and when, and what issues should be addressed in the future. Though not clearly distinguishable, programs executed in the field of early childhood education and childcare can be divided largely into those imported from foreign countries, and those developed fittingly for Korean situation and applied together with other programs. Focused on five programs chosen based on the flow and development of early childhood education and childcare programs in Korea, the study examined and summarized their development process, objectives, contents, and characteristics. The five programs are traditional cultural program, ecological early childhood education program, Montessori program, multicultural education program, and Regio Emilia program. Based on these programs, government?level operation of curriculums, and specialty and aptitude education, we discussed practical issues related to Korean early childhood education and childcare programs, and made suggestions.