이 연구에서는 문자를 해득한 뇌성마비 학생들의 언어능력에 적절한 의사소통 도구를 구현할 목적으로 말소리 산출 도구(speech generation device: SGD) 프로그램을 제안하였다. 이 연구에서 제안하는 SGD 프로그램은 학습 도구로써의 기능과 의사표현을 위한 수단을 동시에 만족시킬 수 있는 프로그램으로 현재까지의 AAC 도구 사용 목적과 적용이 의사소통 보조기기의 고유한 기능에 한정되어 있었던 것과는 차별화된다. 또한, SGD 프로그램을 기반으로 시스템에서 제공하는 데이터를 분석하여 뇌성마비 학생의 언어능력을 측정해 볼 수 있으며, 이를 근거로 언어지도 목표를 설정하고 학습 콘텐츠를 수정하여 제공할 수 있도록 구현하였다. 기존의 관련 소프트웨어와 비교해 볼 때, 이 연구에서 구현된 SGD는 인위적 스크립트 상황이 아닌 실제 교수·학습 상황에서 SGD를 통해 제공되는 학습 콘텐츠를 활용하여 보완·대체의사소통(augmentative and alternative communication)을 사용하는 뇌성마비 학생들에게 총체적 언어 지도가 가능하도록 구현하였다는 점에서 의의가 있다.This study suggested speech generation device(SGD) program to materialize the proper communication aids which address to language abilities by students with cerebral palsy in the stage of word recognition achievement. This SGD program aim at function of learning mediation and communication expression by synchronization not restrict aim of AAC aids' employment to the only function of communication expression. And this SGD was designed to evaluate language abilities of student with cerebral palsy through analysis of the date offered at this program, and then might utilize to set learning goals and objects, modify teaching contents. This SGD program have a meaning on contribution to possible teaching the user AAC aids, students with cerebral palsy by whole language approach in natural environment but in artificial situation at script.