본 연구는 교육과학기술부의 유아교육 선진화 추진 계획에 대한 공·사립유치원 교원의 인식을 확인하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 부산광역시, 울산광역시 및 경상남도 내에 소재하고 있는 공·사립유치원에서 근무하고 있는 교원 200명으로 선정하였고, 배부된 설문지는 총 194부가 회수되었으며, 이 중 191부를 최종적으로 통계 처리하였다. 연구에 사용한 측정도구는 교육과학기술부에서 제시한 유아교육 선진화 추진 계획과 유아교육 선진화 추진 계획 평가에 대한 유치원 교원 인식 설문지로서 선행연구를 기초로 하여 연구자가 제작하였고, 수집된 자료는 PASW 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과 유아교육 선진화 추진 계획의 정책분야에 대한 공·사립유치원 교원의 인식에서 유의미한 차이가 나타났고, 유아교육 선진화 추진 계획에 대한 공·사립유치원 교원의 인식에서도 유의미한 차이가 나타났다. 유아교육 선진화 추진 계획의 필요성에 대한 공·사립 교원의 인식은 ‘공립유치원 확충 및 적정규모 육성’, ‘유아학비 지원 단계적 확대’, ‘우수 교사 발굴·지원 및 사립유치원 교원 처우개선’의 순으로 높게 나타났다. 이를 토대로 본 연구에서는 공·사립유치원 교원의 유아교육 선진화 추진 계획에 대한 인식의 중요성과 필요성을 논의하였다.This study aims to verify recognition of the teaching staff working in public and private kindergartens on the policy to plan for the advancement of early childhood education. The respondents of this study were 200 staffs working in the kindergartens which are located in Busan, Ulsan, Kyoung-Nam province. The 194 copies of distributed questionnaires were collected and among these, 191 copies were statistically analyzed. The measuring tool used for this study was made by author's preliminary study and it is a questionnaire about recognition of the teaching staff, which has been proposed by the Ministry of Education, Science, and Technology on the policy and assessment to develop early childhood education. Collected data were analysed through the PASW 18.0 program. As a result, this study indicated that there were meaningful differences in the teaching staff's recognition on plan for the advancement of early childhood education. The recognition about the necessity of policy showed in the order of facility expansion, subsidy of tuition fee, discovery and support of capable teachers, improved treatment for private kindergarten's staffs. Based on these factors this study was discussed in terms of importance and necessity of the teaching staff's recognition on plan for the advancement of early childhood education.