이청준은 간척지 모티프를 반복적으로 다룬 일련의 소설들을 통해 비슷한 듯 차이를 지닌 숭고의 여러 층위를 보여준다. 개발 드라이브 속 산업화는 대규모의 간척사업을 수행하였고 그 현장에서 우리는 근대적 의미에서의 합당한 영웅이 탄생하는 순간을 목도하게 된다. 그러나 이청준의 간척지 모티프 소설에서 영웅은 결과적으로 실패한다는 점에 주목할 필요가 있다. 이는 ‘근대 기획’과 결부하여 당대 사회가 요구하던 ‘숭고’의 자연화된 개념을 거부하려는 작가의 미학적 의도가 내재되어 있었기 때문이다. 이청준은 등장인물들을 통해 비판자의 ‘냉정한 숭고’를 구현하고, 그것을 통해 숭고가 지나간 자리를 조명하고 그곳에 남은 ‘자유’와 ‘사랑’, 그리고 ‘침묵’으로 숭고의 진정한 의미를 다시 묻는다. 이청준은 간척지 모티프 소설을 통해 근대 미학의 중요한 개념인 ‘숭고’를 재구성하는 것이다.Lee Cheong-jun shows the similar seems but different layers of Sublimity through a series of novels about the Reclaimed Land motif. Industrialization process being driven by the development of power carried out large-scale land reclamation project,, we witnessed a hero worthy of the modern concept of the moment of birth. As a result, the hero will fail, however, should be noted. This was because at the time had asked for a critique of society who want to reject the concept of the writer's intent is inherent. The writer through the characters to perform the function of a critic, implement of 'The cold sublimity' and focus on the moment has passed through the ‘freedom’ and ‘love’ are reminded of the true meaning of its inherent in the novel, the critics of the ‘sublime’ sobering up. Therefore through the writer's novels, important concepts of modern aesthetics, the sublime meaning is reorganized.