중국의 한국문학 교육은 의사소통 능력 양성을 중요시하는 기능 중심의 교육 분위기 속에서 한국문학 교육 경시현상으로 인해 큰 난항을 겪고 있다. 이는 관련 교과목 개설과 교육 시간의 절대적인 부족에서 단적으로 드러난다.
중국에서 한국어교육은 이수 학점과 교육시간의 제한을 받아 필요한 교과목과 교육 시간을 더 늘릴 수 없는 실정이다. 이러한 교육 현실에서 쟁점적?핵심적?대표적?민족적인 특성의 한국문학 교육 내용을 선정해 공부하고 그 과제들에 대한 깊이 있는 토론과 이해를 하게 된다면 한국문학에서 필히 공부해야 하는 내용은 거의 섭렵하게 될 것이다. 이런 과제 해결의 방안은 한국문학사, 한국문학작품 이해를 실현할 수 있을 뿐만 아니라 한국 사회와 문화 및 한국 사람들의 사상을 이해하는 목적도 실현할 수 있을 것이다. 무엇보다 한국문학 교육 시간 부족으로 인해 파생되는 문제를 어느 정도 극복할 수 있을 것이라 생각된다. 교육 방법으로는 한 과제에 대한 학습자들의 사전 충분한 준비와 수업 과정에서의 질의, 토론, 생각의 수정과 보완 등 과정을 거치면서 해당 과제에 대한 정리된 답을 얻도록 한다. 이외에 중국문학과의 비교의 방법, 졸업논문이나 연구 주제로의 연장, 전공 수업과의 유기적 협동, 번역을 활용한 방법 등을 함께 활용할 수 있다. 과제해결식 한국문학 교육방법은 교육 목표, 교육 내용이 명확하고 학습자들의 문제의식을 키워주는 등 장점이 있는 방법이라 하겠다.In Chinese universities, Korean education is weighted more on teaching of communication skills, so, the Korean literature education is less weighted, and is facing much difficulties. This problem is presented clearly in Korean education curriculum, and absolute insufficiency for lecture hours(credits) for literature courses.
In most universities, the necessary Korean literature lectures are limited on credits and lecture hours. Under such a situation, only the core, representative, ethnological and controversial points were selected and adopted for study, discussion and understanding in literature lectures. In the process, most necessary key points will be included in lectures. This kinds of problem-based task solving methods is not only useful for students’ understanding of Korean literature history and works, but also good for their quick understanding of Korean society, culture, and people and their philosophy. Furthermore, this methods can also solve the problem of other problems stem from the time limitation in literature courses. In teaching, it is necessary for students have sufficient prepare for the lecture, and need for their questioning, discussion, correction and complementation of their knowledge, and get the solutions for these problems. On the other hands, Korean literature education can be conducted under other methods such as comparison with Chinese literature, further study with students' gradation paper, aggregate with students' other lectures, translation of literature works etc. The problem=based Korean literature education methods is clear of education objective and contents, and easy for students to master the solution of problem. So, it is a efficiency methodology for Korean literature education in Chinese universities.