본 연구는 가족중심 보완대체의사소통(alternative and augmentative communication. 이하 AAC) 중재가 중도장애 아동의 의사소통 능력과 부모의 의사소통 전략 사용에 미치는 효과를 살펴보았다. 이를 위해 6명의 중도장애 아동을 대상으로 사전-사후 분석을 통해 복합분석 단위의 소규모 단일사례연구를 실시하였다. 본 연구에서 실시한 가족중심 AAC 중재는 지원단계와 실행단계로 구분되며 7회의 소그룹 교육과 5회의 개별 가정방문으로 구성되었다. 본 연구결과에 따르면, 첫째, 가족중심 AAC 중재를 통해 부모의 의사소통 전략 사용이 유의미하게 증가하였고, 특히 요구하기 중심에서 반응하기와 모델링 사용으로 변화하였다. 둘째, 아동의 의사소통 발생 비율에서 유의미한 차이에 영향을 주었고, 사전에 비하여 사후에 아동의 의사소통 활동 참여도 및 의사소통 발생 비율, 대화 주고받기, 의사소통 형태, 의사소통 시도 효율성에서 변화가 나타났다. 이에 본 연구 결과에 따라, 부모와 중도장애 아동의 의사소통 전략 사용과 의사소통 능력에 긍정적 영향을 미친 가족중심 AAC 중재의 구성 요소 및 영향들에 대해 논의하였고 추후 연구를 위한 제언을 하였다.Children with severe disabilities are subject to various problems such as problem behavior and restricted social interaction due to limited communication skills. Therefore, the use of augmentative and alternative communication(AAC) should be considered as effective communication intervention of children with severe disabilities. The purpose of this study was to describe two effects of family-centered AAC intervention such as the communication skills of the children, communication strategies of the parents. The participants of this study were 6 children with severe disabilities and their families. The experiment design was the small group single-case design. It conducted over approximately 3 months, in the order of pre-test, intervention, and post-test. The intervention consisted of 12 sessions of the program. The results of the study were as follow: First, study has shown the increase in use of communication strategies by parents. Second, improvements of communication involvement and communication trials were observed to the children with severe disabilities, and differences were observed between snack activities and play activities for the communication turn taking. After AAC device used, the modes of communication resulted in decrease in the use of gestures, whereas remained the same or increase in the use of speech. As a result, communication effectiveness was increased in post-treatment rather in pre-treatment. These results suggest that family-centered intervention can be a positive influence on children-parent communication skills.