이 연구는 최근의 교과서 정책 동향을 살펴보고, 교과서 정책의 변화가 사회과 교과서에 미친 영향과 이에 대한 초등학교와 중학교 교사의 인식을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 연구 결과, 최근의 주요한 교과서 정책으로는 2007 교육과정에 따른 교과서 제도 개선안과 2009 개정 교육과정에 따른 2010 교과서 선진화 방안이 있으며, 이 정책에 따라 중학교 사회과 교과서가 국정에서 검정으로 전환되었고, 교과서 외형 체제가 자율화되었으며, 초등의 사회탐구 교과서가 폐지되고 역사부도가 신설되는 등 일련의 변화가 있었다. 교사들은 중학교 사회과 교과서의 검정 전환에 대해서는 긍정적으로 인식하는 편이었고, 초중 모두 교과서 외형 체제의 변화에 대해 만족하는 비율이 높았지만, 내용 수준, 분량, 편집 등에서는 개선의 필요성을 제기했다. 중학교의 학년군별 교육과정에 따른 교과서 구분과 보조교과서인 부도의 활용도와 효과성에 대해서는 상대적으로 만족도가 낮았고, 초등 사회탐구 폐지에 대해서는 찬반이 엇갈렸다. 향후 교과서 정책의 수립에는 현장 교사들의 이러한 인식을 반영하여 교과서의 외형 체제를 개선하고, 교육과정 운영과 연계된 적절한 교과서 구분을 모색하며, 보조교과서의 활용도와 효과성을 높이는 방안이 마련되어야 할 것으로 보인다.This study aims to make out the current trend of textbooks policy and to understand the influence of that policy, through this the perception of elementary school & middle school teachers about textbooks policy. As the result of analysis, a shift towards authorized textbooks of middle school social studies textbooks was recognized positively. Less regulations for physical features have resulted in improved quality in types, illustrations. But teachers have a view needing the improvement of level, quantity to learn, page layout/designs and they do not satisfy to the division of textbooks in regard to link the present curriculum. The opinion about an abolishment of supplementary books for elementary school was different each other. And we have to effort to enhance the effect and usefulness of supplementary books. Based on these results, we must have to prepare scaffolding for the textbooks development and textbooks policy for the better future.