오영진은 식민 말기부터 해방 이후 제3공화국에 이르기까지 극작가이자 평론
가, 잡지 발행인, 영화 제작자, 정당 정치인 등 다양한 정체성의 삶을 살았다. 또
한 해방 이전과 이후, 전쟁과 전후, 소 군정하의 북한과 미 군정하의 남한을 모두
경험한 이채로운 경력의 소유자이다. 오영진은 해방 직후 평양의 민족지도자 조
만식의 조선민주당 창당 과정에 참여했으며 1947년 월남한 이후 1952년 전시 부
산에서 월남 문인들을 중심으로 문학단체를 조직하는가 하면 반공서적 전문 출판
사를 설립했으며, 1953년 미 국무성의 리더스 그랜트로 미국을 다녀온 이후 1955
년 미 공보원과 공동으로 반공영화를 제작하는 등 1950년대 내내 ‘반공 전사’, ‘반
공 이데올로그’로서의 모습을 보여주고 있다. 오영진은 서북 출신 기독교인이자
민족주의자로 전후 냉전 체제, 특히 미국 중심의 세계 반공 질서에 적극 동의하고 있었다. 오영진은 1960년대의 ‘동원된 국가 이데올로기’로서의 반공과 달리, 분
단?월남?전쟁 체험을 통한 ‘자발적 반공주의자’로서 냉전의 세계질서에 민감하
게 반응하고 있었다.
한편 오영진의 이러한 ‘자발적 반공주의자’의 면모는 이승만 정권에 전적으로
통합되거나 동원되지 않는 1950년대의 또다른 균열지점을 보여주고 있어 흥미롭
다. 이를 위해 이 글에서는 이승만의 우상화가 대대적으로 진행된 1950년대 후반,
와 청년 이승만>은 이승만과 경무대의 직접적인 지시를 받아 반공예술인단에 의
해 제작되었다. 이러한 일련의 과정에서 ‘반공’(친미와 연동된)과 ‘식민지 기성세
대’(친일과 연동된)의 복귀라는 정치적 연결고리를 발견할 수 있다. 반면에 이 글
이 주목하고 있는 것은 이러한 일련의 ‘동원’의 과정이 결코 매끄럽게만 진행되지
는 않았다는 점이다. 실제로 작가 오영진과 극단 신협의 이해랑?유치진 등 보수
우파 연극인들 그리고 이승만 사이에는 대미의식?대일의식?이승만 우상화에
대한 균열적인 시선이 포착된다. 1950년대 오영진의 이승만 전기극을 둘러싼 정
치적?문화적 풍경들은 우리 사회의 반공 보수주의가 그 기원에서 어떤 과정을
통해서 조형되어가고 있었는지의 모습을 보여준다.Oh Young-Jin worked in various fields : he was a playwriter, critic, magazine publisher, film maker, and politician. And he had unusual experiences before and after the Liberation, North Korea under the Soviet military and South Korea under the United States at the same time. Oh Young-Jin involved in the process of founding the Korean Democratic Party led by national leader Cho Man-Sik in Pyongyang 1945, and he escaped from the North to the South in 1947. He organized literature club in Busan during the war time, and established a publisher specialized in anti-communism books. In 1953, he was dispatched to the U.S. for the Leaders Grant Program held by the U.S. Department of State. Afterward, he produced a movie of anti-communism jointly with the United States Information Service. Throughout the 1950s, he lived as an anti-communist ideologue. Experiencing division, escaping, and the war, he became a voluntary anti- communist.
This paper analyzes the text which is about Rhee Syng-Man, scenario A Young Man(1957), drama Wind and Cloud(1957) and the film Rhee Syngman and Independence Movement(1959). Drama Stormy was performed by the theatre company Shinhyeop to commemorate Rhee Syng-Man's 82th birthday. The theatre company Shinhyeop was closely related with Rhee's Liberal Party. And the film Rhee Syngman and Independence Movement was made for the purpose of a part of election campaign by film director Shin Sang-Ok. This film was produced under the direct directions of Rhee and the Presidential residence. Similarities between these works are ‘anti-communism’(related to pro-America) and ‘pro-Japanese’. On the other hand, there was a point of crack between playwriter Oh Young-Jin, right wing conservative theatrical people of Shinhyeop and Rhee Syng-Man about consciousness toward the America, Japan, and Rhee's idolization. Oh Yong-Jin's dramas about Rhee Syng-Man shows the origins of anti-communist conservatism during 1950s.