본 연구는 ‘활동 중심’으로 이러닝을 설계하기 위해 교수설계 맥락에서 IMS Learning Design(IMS LD)을 검토하고 이것이 이러닝 설계에 주는 교육적 의의와 가능성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. IMS GLC에서 개발한 학습활동의 표준인 IMS LD는 이러닝 환경에서 학습자가 특정한 학습목표를 성취할 수 있도록 ‘학습활동’, ‘학습자원’, ‘학습지원’ 등을 설계ㆍ개발하는 것을 도와주는 구체화된 언어이자 구조틀이다. IMS LD는 다양한 학습자의 역할을 설정하고 역할에 따라 서로 다른 학습활동을 수행할 수 있도록 지원하며, ‘속성’, ‘조건’, ‘공지’ 등의 기능을 활용하여 학습활동의 진행 과정에서 요구되는 교수자의 개입을 일정 부분 설계에 포함함으로써 이러닝 설계 영역을 수업 운영까지 확대하고, 적응적?협력적 이러닝의 가능성을 보여준다. 본 연구에서는 IMS LD에 기반한 이러닝 설계를 위하여 순서도, 청사진, 스토리보드 플랫폼과 같은 절차적 방안을 제안함으로써 학습활동 중심의 이러닝 설계가 어떻게 가능한가를 탐색적으로 보여주려고 하였다.The purposes of this research are to investigate the main points of ‘IMS Learning Design (IMS LD)’ and to suggest specific directions and procedures for e-learning design by the IMS LD specifications. IMS LD is an alternative standard for e-learning design with the focus of learning activity developed by IMS Global Learning Consortium and a structural framework or a meta-language that supports to design and develop the learning activities, learning resources and learning supports. According to IMS LD, learners participate in the multi-role teaching and learning process of the collaborative learning activities based on different pedagogical approaches. The functions of properties, conditions and notifications support the description of individualized learning design and lessen the engagement of instructors in process of learning activities. The implications of IMS LD in e-learning design are to expand the boundary of e-learning design from contents-oriented design to activity-oriented design and to suggest the possibilities of adaptive and collaborative e-learning. In order to specify and guide the design and development procedure and to help the communication between e-learning instructional designers and developers such as computer programmers, this study suggested the flowchart, blueprint, and storyboard platform for IMS LD in e-learning.