이 연구의 목적은 팀 충성도를 바탕으로 구성된 관람스포츠 연고지역 주민 집단 간 인구통계적행위적 특성의 차이를 해석하여 관람스포츠 관람객의 시장세분화를 제시하기 위한 것이었고, 몇 가지 시사점을 도출할 수 있었다. 첫째, 두 군집 모두 주요타깃이 20~40대 연령층과 가족/친구와의 방문형태를 가지는 사람들로 나타났지만, 군집 Ⅰ(적극적 팀 충성도 집단)은 10대 청소년층이 잠재 고객으로 나타났다. 둘째, 군집 Ⅰ(적극적 팀 충성도 집단)은 기본적으로 팀 충성도가 높은 집단이라는 점을 감안하여 여가수단으로서 서포터스 활동을 적극적으로 권장할 필요성이 있고, 군집 Ⅱ(소극적 팀 충성도 집단)는 지역 내 관람스포츠에 대한 관심이 낮은 지역주민 집단으로서 주로 TV/라디오를 통해 경기를 접하고, 경기장 방문도 홈(H) 경기 방문이 첫방문인 사람들로서 구단차원에서는 군집 Ⅱ의 경기장 방문 유도가 긍정적인 수입원이 될 수 있을 것이다. 결과적으로 차별적인 마케팅 전략을 통해 경기장 방문을 유도하여 구단 입장에서는 입장료를 통한 수익 증대 방안을 모색하고, 구단의 차별화 전략에 따른 지역주민들도 여가활동으로서 지역 내 프로스포츠에 대한 인식 변화가 필요할 것이다.The purpose of this study was to examine the differences with demographicbehavioral properties among the groups of local residents, consisted by team loyalty, and then, to suggest appropriate market segmentation for spectators of sport spectatorship. First, the main targets of both clusters were the twenties~forties age groups and people who have with family/friends' visiting pattern, but particularly cluster Ⅰ('positive team loyalty' group) seemed to have prospective customers; teenagers. Second, it would be good for cluster Ⅰ('positive team loyalty' group), which had basically high team loyalty, to promote joining in supporters activity as a leisure. On the one hand, cluster Ⅱ('passive team loyalty' group) was a group of regional residents who were not interested in local sports spectatorship, usually watched games by TV or radio, and whose watching a home(H) game in the stadium was the first time that being in the stadium. So, for the team, it would be a positive potential income to promote the visiting stadium of cluster Ⅱ. Consequently, it would be need to actively develop and to try differentiated marketing strategies for the team to achieve its goal; the growth of revenue, the admission charge. And, based on these differentiated marketing strategies of the team, regional residents would be able to have a new understanding of regional professional sports as leisure activities.