본 연구는 공중 관계학적 차원에서 PR 툴로서 동영상 UCC의 가치와 중요성 그리고 실무적인 활용 수준 및 UCC 활용의 제약 상황을 파악하고자 하는 것을 주요 목적으로 한다. PR 실무자와 대학생을 대상으로 인터뷰를 진행하여 일종의 사회문화적 붐을 일으키고 있는 동영상 UCC 현상에 대해 PR의 활용 가능성을 진단하고 UCC를 통한 PR의 현 단계를 파악하였다. 연구결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, PR 툴로서 동영상 UCC에 대한PR 실무자와 대학생 간 인식 상의 갭이 상당히 있는 것으로 드러났다. 이는 UCC에 대한 사회적 현상을 해석하고 수용하는 데 공동의 인식이 아직 형성되어 있지 않음을 나타내는 것이라 할 수 있다. 둘째, 동영상 UCC의 활용 범위와 수준에 대해 PR 실무자들은 현재의 UCC 환경을 넘어서 조직의 PR 툴로 기능할 수 있는 부분을 찾으면서 그 대안을 제시하고 있는 데 비해, 대학생들은 자신들이 뛰어들어 콘텐츠를 제작하고 공유하기에는 이해와 전문성의 부족을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 동영상 UCC의 향후 전망에 대한 PR 실무자와대학생은 긍정적인 측면과 부정적인 측면을 모두 가지고 있었다. 이는 PR 툴로서 UCC의 순기능적 상황과 더불어 역기능적 상황에 대해서도 충분히 인지하고 있어, 이의 현실적 활용에서도 부정적 영향을 줄 수 있는 리스크를 최대한 줄이면서 사용하겠다는 뜻이 담겨 있다고 볼 수 있다.The purpose of this study is to grasp the value and importance of video UCC as a PR tool from the public relations side, level of practical use and situation on restricting use of video UCC. Through interviews with staffs in charge of PR and university students, it judged the possibility of using PR for video UCC phenomenon, which is touching off a sort of social and cultural boom, while grasping the present stage of PR through video UCC. The research results are as follows. Firstly, there was a considerable gap of recognition between PR staffs in charge and university students on video UCC as a PR tool. It may indicate that common recognition has not yet been created in interpreting and accommodating social phenomenon on video UCC. Secondly, on the scope and level of use of video UCC, PR practitioners are seeking parts that can be functioned as a PR tool of organization, even surpassing the already created video UCC environment, while suggesting alternatives. On the other hand, university students are locked in a wall of shortage of understanding and specialty in manufacturing and sharing contents by themselves. Thirdly, PR practitioners and university students were considering both positive and negative sides about the future prospects of video UCC. It means that they fully recognize both proper and reverse functions of video UCC as a PR tool and will use it, while reducing risk that can give negative effects actually to the maximum.