본 연구는 지적장애 학생에게 학교 도서관 이용 기술을 교수하는데 있어 휴대용멀티미디어플레이어(Portable Multimedia Player: 이하 PMP)를 활용한 비디오 자기모델링의 효과를 살펴보는 데 그 목적이 있다. 연구대상은 지적장애 초등학생 3명이고, 중재는 특수학급, 학교 도서관, 가정에서 실시하였다. 연구 설계는 단일대상연구의 대상자 간 중다 간헐 기초선 설계 방법이며, 연구결과 PMP를 활용한 비디오 자기모델링은 지적장애 학생의 학교 도서관 이용 기술(도서 대출/반납하기) 향상에 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 결과는 교육공학 관점에서 논의되었으며, 지적장애 학생의 학교 도서관 이용 기술을 가르치는 데 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.The video modeling(VM) and video self-modeling(VSM) are effective intervention strategies for addressing social-communication skills, functional skills, and behavioral problems in children with disabilities. The purpose of this study was to examine the effects of video self-modeling via a PMP on the school library using skills(book borrowing and returning) of students with intellectual disabilities. The participants of the study were three elementary school students with intellectual disabilities. The intervention was implemented in the resource room, school library, and home. A multiple probe design across subjects was used to investigate the effectiveness of the intervention. The findings of the study were as follows: The video self-modeling via a PMP improved the school library using skills(book borrowing and returning) of students with intellectual disabilities. The result of the study was discussed in the perspective of educational technology for students with intellectual disabilities, and can be used to plan and implement successful school library using skills.