일연의 불교사상은 비문이나 지눌의 선사상을 참고하여 보았을 때 화엄사상을 기반으로 돈오하고, 대중교화의 실천을 강조하는 점수를 말하는 선사상이었다. ??중편조동오위??를 통해서는 조동오위의 사상이 지눌의 선사상을 계승한 일연의 선사상과 그 궤를 같이하고 있음을 확인할 수 있다. 이는 이전의 연구에서 강조되지 못한 지점이다. 일연의 선사상은 중생이 본래 부처라는 화엄적 세계 인식을 철저하게 믿는 순간 돈오는 일어나며, 그러한 돈오를 바탕으로 대중교화의 보살행을 수행해 나감이 점수로 인식되는 것이었다.
??삼국유사??는 이러한 일연의 선사상을 배경으로 하여 몇 가지 서사적 특징을 보여준다. ??삼국유사??의 설화들에는 가난하고 비천한 중생들이 사는 곧이 부처님 세상이요, 그들이 곧 부처이며, 그리고 깨달은 자들은 본래 지닌 불성을 모르는 중생을 구제해야 한다는 점이 매우 흥미롭게 서사화 되어 있음을 확인할 수 있다. 이는 돈오를 바탕으로 대중교화의 보살행을 강조한 일연의 선사상과 그 맥을 같이하는 것이다. 또한 ??삼국유사??는 무속이 불교로 대체되어갔던 종교사상사를 구성하려는 편제가 중심을 이루면서, 佛國土 신앙과 衆生則佛, 異類中行의 주제가 서사의 중심을 이루고 있음 또한 확인할 수 있게 한다.Here I talked about Ilyeon(一然)'s idea and the narrative characteristic of Samgukyusa(三國遺事). Through this, we could see Samgukyusa had been directly influenced by the characteristic of Ilyeon's idea.
With the reference to inscriptions and Jinul's ‘Seon(禪)’ idea, Ilyeon's buddhism was a ‘Seon’ idea which is emphasize a sudden enlightenment and the act of public reformation based on ‘Hwaeom’ idea. Throughout the Jungpyeon jodongowi(重篇曹洞五位), we could find Jodongowi's idea is similar to Ilteon's ‘Seon’ idea which had followed Jinul's one. After all, Ilyeon's ‘Seon’ idea show us that the sudden enlightment will be occurred as soon as someone gains a complete trust by the idea of Hwaeom(華嚴) which people equal buddha and Jeomsu(漸修) is the practicing of public reformation based on sudden enlightenment.
Throughout above, we could find interesting narrations in the Samgukyusa that buddha's place can be the place in which the poor and humble live and they can be buddha. Also we could find people who have found enlightment should led relief efforts for the people who do not recognize the nature of Buddha they already have. Centralizing to form the history of religion from the Shamanism to the Buddhism, Samgukyusa has focuced on the faith of Buddhist land(佛國土 信仰), the idea of people equal buddha(衆生則佛), and public reformation in different species(異類中行).