이 논문은 ??삼국유사??와 영웅소설의 시간과 공간에 따른 인물의 정체성 변화
에 대해 논의한 글이다. ??삼국유사??와 고전소설에 흔히 등장하는 ‘윤회(輪回)’는
전생-현생-내생이라는 설정을 통해서 시간과 공간이 새롭게 재편되는 과정을 보
여준다. 이것은 서사에서 의도적으로 시간과 공간을 ‘바꾸기’ 함으로써 주인공의
정체성 변화, 스토리의 원만한 진행, 주제의 강조 등의 서사 목적을 달성하기 위
한 전략이다.
??삼국유사?? 설화에서 주체와 타자의 욕망은 시공간 바꾸기를 통해서 충족되는데 욕망이 결핍된 인물보다 욕망이 충족된 인물이 더 비중 있게 그려짐으로써 후
자의 스토리를 강화하고 있다. 김유신 설화의 경우에는 전생과 내생에 신격의 인
물이 배치되었으며 이는 고전 소설의 관습적인 유형에 영향을 미친 것으로 보인
다. 반면 시간과 공간을 바꾸지 않고, 현생 안에서 정체성 바꾸기를 시도한 신격
인물들의 등장은 종교적 성향이 강하다. 이들은 즉각적인 깨우침을 통해 주인공
의 성장을 유도하거나 주인공의 정체성을 바꾸기도 한다. ??삼국유사??와 다르게
영웅소설에 나타나는 인물의 욕망들은 천상이라는 공간에서 금기의 욕망으로 치
부되고 인간의 삶 또한 형벌로 정의된다. 이때 현재의 삶은 형벌과 동시에 보상의
의미도 함께 지니고 있으며 삼생(三生) 가운데 현생이 가장 강조되어 그려지는
것이 소설적 특징이라 할 것이다. 특히 현생을 살아가는 주인공들을 보조하는 인
물들로 신격의 개입이 나타나는 것이 눈에 띄며 이는 주인공의 성장점으로 해석
해야 할 것이다. 윤회를 통한 시공간 바꾸기는 인물의 정체성을 바꾸고 동시에
독자에게도 다양한 시각적 전환을 유도하여 현재의 삶을 성찰하는 눈을 갖게 하
고자 하는 것이 목적이다.This paper was to explore the placement of the time and space in Samgukyusa(三國遺事) and classical novels. ‘Wheel of birth’ that appeared frequently in Samgukyusa(三國遺事) and classical novels showed the process reorganized through setting previous life-present life-next life. It was the strategy to achieve the purposes such as protagonists' character change, smooth progress of the story, emphasis of the theme, etc by changing the time and space in the narration intentionally.
The time and space in Samgukyusa(三國遺事) were changed strategically from
the perspective of Buddhism's reincarnation. New life and figures were placed in the category of the time and space called the previous life-present life-next life by projecting human desires. ‘Wheel of birth’ made the subject, ‘me’ be born. So ‘I’ desired and ‘the figures that we desire’ could be set as the figures in heaven. Thus ‘the hero’ was created. It was a way to find the answer to life that human beings desire and live the life desired through changing.
It could not be denied that the classical novel also was the genre with
fundamental questions on human life. The strategy for changing the time and
space on Samgukyusa(三國遺事) was still valid in the classical novel. The more actual desires in the present time was regarded as forbidden desires in the conflict of the reality and the ethics, people desired in the illicit situation more and more.
In the celestial world's taboo, the desires that people wanted satisfied the human world through changing the time and space. The human desires such as the ties heaven decided, wealth and honor, entering all kinds of the government service were sufficiently rewarded in the hero's life to overcome the trials and tribulations. This fulfillment enjoying in the present life in the classical novel was already enough and perfect. Therefore, human beings could ask question in the perfect fulfillment of the desires. It could be asked that the realization people could get in the fulfilled life, what the meaning of life was.
The strategy for changing the time and space is still an interesting subject in
the current narrative manner. It's human life and people, other people what we
want to ask by changing the time and space and the identity. ‘Changing’ isn't tied to the target and induces the transition of the time into the perspective of the third.