서정주의 ??질마재신화?? 기획의 요체는 이야기의 복원과 경험의 부활이다. 이는 시인의 고향마을 ‘질마재’에 대한 경험과 기억의 전수가 단순한 장르실험에 그치는 것이 아니라 근대성 반성의 제안이라는 점에서 주목할 만하다.
이 시집의 양식적 특성과 내용적 국면이 ‘질마재’ 공간을 보다 생동감 있는 경험교류의 현장으로 만드는 데 기여한다면 ‘독자’와 ‘액션’은 ‘형식’과 ‘내용’을 대체하는 서정주 특유의 개념이다. 특히 ‘액션’은 질마재 이야기의 핵심요소이다. 이에 대한 보다 섬세한 접근을 위해서 ‘장소, 역사, 사람’의 하위 요소들을 살펴볼 필요가 있다.
개인경험의 재현은 질마재 액션 요소의 중요한 특성이다. 이 경우는 특별한 장소에 대한 기억이 사건과 결합하는 양상을 보이는데 ‘장소애(topophilia)’의 관점으로 접근이 가능하다. 특별히, ‘장소’를 중심으로 하는 친숙하고 사사로운 말솜씨가 ‘지혜의 발견과 전수’를 지향한다는 점은 ??질마재신화??의 중요한 성격이다.
두 번째 특성은 재발견 공간으로서의 신라를 질마재 마을의 경험세계와 결합시키는 역사 은유화 과정이다. 이는 신라가 ‘지속적 현존’의 형식으로서 현대의 ‘질마재’까지 온존된다는 관점이다. 서정주의 역사 은유화는 탈근대성 미학의 원리인 동시에 역사 몰각주의의 토대라는 점에서 근대 초극과 퇴행의 양면성을 지닌다.
세 번째 특성은 근대화 변방의 질마재 마을 사람들이다. 텍스트 속에 형상화 된 이들 기층민들은 다양한 성격을 가지고 있으며 신라풍류에 비견되는 융합의 형이상학을 체현한다. 유자파의 이성과 논리, 자연파의 황홀한 감각, 그리고 심미파의 예술정신이 결합된 세계가 풍류미학 지속으로서의 질마재 마을이다.
신라 역사의 은유화와 풍류미학의 지속에 대한 서정주의 질마재 기획은 현대의 파국적 상황에 대한 미학적 대안으로 마련되었지만, 당대의 다양한 이야기 시편들이 보여준 현실응전 양상과는 다른 면모를 보여준다. 여기에 대한 평가 역시 양면적이다. 가난한 농경문화의 구조적 모순을 회피하는 관점은 ??질마재신화??의 극복되지 않는 과제이다. 그러나 경험의 부활을 통해 기층민의 삶과 연관된 흥미로운 이야기-오래 반복되어도 재미있고 유용한 이야기들을 복원한다는 점에서 보면 ??질마재신화??는 근대성 반성의 한 사례로 평가할 만하다.Jilmajaeshinhwa written by Seo Jeong-Ju is characterized by ‘restoration of stories’ and ‘recalled experiences’. It is worth noting that Seo's experience in and memory of Jilmajae (the writer's hometown) does not simply constitute an experimental genre but concerns his self-reflection and thoughts on modernity. In Jilmajae, ‘place’, ‘history’, and ‘people’ are an essential prerequisite.
The representation of Seo's personal experience is a major characteristic of Jilmajae. In Jilmajaeshinhwa, an assimilation of his memory of a particular place into events can be analyzed from the viewpoint of ‘topophilia’. It should be emphasized that his personal and rather familiar narrative focusing on ‘place’ leads us to a new kind of wisdom.
The second characteristic of Jilmajae is the metaphorization of history in which Silla as a rediscovered place is combined with the experienced world of Jilmajae. This comes from the viewpoint that the kingdom of Silla in its original spirit has been inherited to Jilmajae. Seo's metaphorization of history shows the conflicting ideas of restoration and regression in that it has post-modernistic aesthetics and is based on the effacement of history.
The third characteristic of Jilmajae can be found from its villagers who live on the periphery of modernism. The persons embodied in the text have various personalities and represent ‘metaphysical fuse’ comparable to Silla Pungryu. In other words, the village of Jilmajae is a world in which the Classical School's intellect and logic, the Natural School's blissful sense, and the Aesthetic School's art spirit are combined, keeping Pungryu aesthetics alive.
Representation of personal experience through topophilia, Jilmajae as a place representing Silla the Kingdom of Romance, and the metaphysics of Silla Pungryu inferred from various lives of the villagers help us systematically understand the spatial aesthetics of Jilmajae.