본 연구는 직장어린이집 보육교사의 직무스트레스를 가중시키는 요인을 분석하여 직무스
트레스 감소를 위한 구체적인 대책 및 방안을 마련하고 나아가 직장보육 서비스의 질적 제
고에 유용한 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 연구참여자는 직장어린이집에 근무 중
인 보육교사 4인이었으며 내러티브 방법을 사용하여 그들의 직무스트레스를 알아보았다.
연구결과 직장보육시설 보육교사의 직무스트레스는 장시간 근무로 소진되는 교사, 비정규
직 미래에 대한 그늘, 직장부모라는 거대한 산으로 나타났다. 직장어린이집 보육교사의 직
무스트레스를 가중시키는 요인으로 소진을 경험하게 하는 근무환경, 교사의 정체성, 부모
의 요구 및 관계 요인이 상호복합적인 관계로 작용함을 할 수 있었다. 이는 직장어린이집
보육교사의 직무스트레스 감소를 위한 구체적인 대책 및 방안의 마련, 정책적 지원이 필요
함을 시사한다.The purpose of the study was to carry out research on the work-related stress of child
care teachers in employer-supported child care centers. Four-experienced child care
teachers were designated for this research, and then data were collected through
narrative research. In this study, work-related stress of child care teachers in
employer-supported child care centers was found to be of the following types, “laborious
oneself caused by the prolonged working environment”, “fears about non-permanent
employment status”, and “a huge mountain named parents work”. Research findings were
discussed in term of the implication of understanding teacher’ work-related stress.