1980년대 후반부터 시작된 민주화에 대한 시민적 요구 속에서 우리 사회에서는 인권에 대한 관심이 급증하였다. 이에 따라 인권에 대한 법과 제도가 상당부분 마련되었지만, 인권의식은 아직 이에 미치지 못한다는 평가가 많다.
인권의식은 자신을 포함한 사회 구성원이 가진 인권에 대해 인식하고, 자신과 타인의 인권을 존중하며, 이를 적극적으로 수호하고 옹호하려는 태도이다. 이러한 인권의식은 크게 인권판단력, 인권감수성, 인권행동의사로 구성되어 있다. 인권판단력은 인권과 관련된 지식과 인권의 옳음에 대한 신념을 가지고 판단하는 능력을 의미한다. 인권감수성은 인권 침해 상황 속에 놓인 타인의 입장에서 공감하고, 불편함이나 괴로움, 분노 등을 느끼는 감정을 의미한다. 인권행동의사는 인권 침해 상황을 개선하거나 해결하기 위한 행동에 참여하려는 의지를 말한다. 인권의식은 이 세 가지 요소가 결합하여 형성하는 복합적인 태도이므로, 이 세 가지 요소의 범주(높음, 낮음)에 따라 여덟 가지 유형으로 나누어 볼 수 있다. 인권의식의 여덟 가지 유형은 수호자형, 관망형, 온정형, 무기력형, 원칙형, 무감각형, 맹목형, 무관심형으로 이러한 유형분류를 토대로 청소년의 인권의식 실태를 분석하고, 문제점을 도출할 수 있을 것이다.
청소년의 인권의식의 형성 및 유형에 대한 분석은 인권교육의 방향과 내용, 방법을 모색하는데 도움이 된다. 청소년의 인권의식에 대한 진단을 토대로 현재 이루어지고 있는 인권교육의 문제점을 점검할 수 있으며, 바람직한 인권의식 함양을 위해 어떤 영역이 어떻게 보완되어야 하는지에 대한 실천적인 해결 방안을 도출할 수 있다. 이는 궁극적으로 민주주의 사회에서 인권을 존중하는 민주시민의 양성에 기여할 수 있다.In recent years, concerns of human rights goes on increasing while
demanding for democratization in our society. Accordingly, the legal system of
human rights has considerably been enacted, but the human rights consciousness
fell short of the system.
Human Rights Consciousness is the attitudes that is cognized the human
rights of people and is respected the human rights of themselves and other
people, and is defended the human rights positively. This Human Rights
Consciousness is composed of three dimensions : Human Rights Judgement,
Human Rights Sensitivity, and Human Rights Behavioral Intention. The Human
Rights Judgement means knowledge related human rights and ability to evaluate
by principle that human rights are correct. The Human Rights Sensitivity is
emotion that empathies for other people's situation in human rights abuse and
that feels uncomfortable, pain, and anger. The Human Rights Behavioral
Intention means willingness to improve and to solve the human rights abuse.
According to the level of these three requisites for human rights consciousness,
the human rights consciousness can be categorized into eight types. The types
of human rights consciousness are guardian type, wait-and-see type, compassion
type, lethargy type, principle type, insensibility type, and blindness type. These
classification helps to analyze of the situation and to point out the problems of
youth's human rights consciousness.
The study on the formation and typology of youth's human rights
consciousness can serve to seeking directions, contents, and methods of human
rights education. That is, this study will be helpful to find practical solutions to be raising youth's human rights consciousness. Eventually, it will be contributed
to educate citizens who respect the human rights in democratic society.