본 연구는 유아의 유치원 적응력과 자기조절능력 및 또래상호작용과의 관계를 분석하는데 그 목적이 있다. 연구대상으로 G시에 소재한 유치원 8곳의 만5세 유아 179명을 선정하였으며, 연구도구는 유치원 적응 검사와 자기조절능력 검사, 또래상호작용 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 Pearson r과 다중회귀분석을 실시하여 유치원 적응력과 자기조절능력 및 또래상호작용 간의 상관관계를 분석하고 유치원 적응력에 영향을 미치는 예측변인을 파악하였다. 연구결과 유아의 유치원 적응력은 자기조절능력과 또래상호작용과 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 유치원 적응력에 대한 자기조절능력과 또래상호작용의 영향력 분석 결과 자기조절능력과 또래상호작용 모두 유아의 유치원 적응력에 영향을 미치는 예측변인으로 밝혀졌다. 이에 본 연구는 유아의 유치원 적응력을 높일 수 있는 관련변인을 밝힘과 동시에 교육적 방향성을 찾는 데 그 의의가 있다.The purpose of this study was to analyze the relationship among young children’s preschool adjustment, self-control ability and peer interaction. The subjects used in this study were 179 children whose mean age was 67.23 months. It used Preschool Adjustment Questionnaire, Self-Control Rating Scale and Penn Interactive Peer Play Scale in collection of data. Pearson r and Multiple Regression Analysis were used to analyze the data. It was revealed that there were significant relationships among young children’s preschool adjustment, self-control ability and peer interaction. It was also revealed that self-control ability and peer interaction are the predict variables to have influence upon young children’s preschool adjustment.