본 연구는 출판사 조직구성원의 갈등관리행동이 갈등 후의 결과만족도와 관계만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 밝히는데 목적을 두었다. 갈등관리행동은 조직내 대인간 갈등상황에서 참여자가 대인갈등을 효과적으로 관리하기 위해 선택하는 커뮤니케이션 방법으로 통합, 타협, 지배, 복종, 회피스타일로 나눌 수 있다. 관계만족도는 상호간에 느끼는 신뢰감, 관계만족, 인정, 호의, 의견개진을 의미한다. 분석결과 갈등관리행동은 갈등 후의 관계만족도나 갈등결과 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 대체적으로 통합, 타협, 복종스타일을 많이 사용하는 출판인들은 적게 사용하는 출판인들보다 신뢰감, 관계만족, 인정, 의견개진, 호의와 같은 관계만족도를 더 많이 느끼고 있었다. 반면에 지배스타일을 많이 사용하는 출판인들은 의견개진에서만 높은 만족도를 나타냈다. 회피스타일을 적게 사용하는 출판인들이 많이 사용하는 출판인들보다 신뢰감, 인정, 의견개진, 호의에 대한 만족감을 높게 평가하였다. 또한 통합전략, 타협전략, 복종전략을 많이 사용하는 출판인들이 갈등 후의 결과에 대체로 만족하는 경향을 보였다.The current study examined the relationship between the publishing industry followers' conflict resolution styles and result & relation satisfaction after the conflicts. Conflict resolution style is for selecting way of communication in order to manage the interpersonal conflicts effectively. It includes collaborating, compromising, competing, accommodating, and avoiding style. Relational satisfaction means trust, interaction satisfaction, recognition, kindness, and expressions of opinion. Results showed that conflict resolution styles affect the result and relationship satisfaction after the conflicts. In detail, the more collaborating, compromising, accommodating styles were, the more became the relationship satisfaction such as trust, relation satisfaction, favor and expressions of opinion. Whereas, the more competing style was, the more became the expression of opinion was. The fewer avoiding style was, the more became trust, recognition, expression of opinion and favor were. Lastly, the more collaborating, compromising, accommodating style were, the more became the result satisfaction after the conflicts was.