복적재 운송차량 (Multi-Load Transporter) 은 적재하물을 운송중이더라도 가용량이 허락한다면 추가적인 적재가 가능하도록 되어 있다. 그러하기에 복적재 운송차량의 이용은 단적재 운송차량 (Single-load Transporter) 에 비해 상대적으로 빈차운행이나 총 이동거리를 단축할 수 있고, 교통량과 제어의 복잡성 또한 줄일 수 있다.
본 연구에서는 시뮬레이션을 통해 제조물류시스템에서 고정경로와 다수의 작업위치를 갖는 복적재 운송시스템에서의 효율적인 반송명령체계를 찾고 이미 선행연구가 되었던 반송규칙에서의 재공, 사이클타임 등과 같은 시스템 효율성을 나타내는 항목들에 대해 비교 하게 된다.A multi-load transporter can pick up additional loads while transporting a previously assigned job. Therefore, by using multi-load transporters, we can reduce the transporter’s empty trip time as well as the total distance traveled. Also, the traffic intensity and control complexity could be reduced. Using a simulation approach, a heuristic dispatching policy for multi-load transporters is developed and tested for a fixed-route material-handling system with multiple workcenters. We attempted to investigate and compare the effects of the policies for the previous studied one and our method, on the system performance measures, such as WIP or Cycle Time.