이 연구는 교사들이 생활 장면을 중심으로 한 교육과정으로 교육내용을 재구성하고자 할 때 견지해야 할 관점의 하나로서 Vygotsky를 중심으로 한 사회역사적 관점의 발달 접근을 도입하여 생태학적(혹은 맥락적)으로 교육과정에 접근하고 이를 활용하기 위한 방안을 모색하고자 하였다. 이를 위하여 Vygotsky의 사회역사적 발달 이론의 성립 배경과 이론의 주요 개념을 개관하고, 교육과정 운영과 교육적 원리로서 근접발달지대의 개념을 검토한 후, 실제 적용방법으로서 비계설정에 대해 논의하였다. 또한, 특수학교 교육과정의 특성을 검토하고 실제 구성 및 운영 원리로서 지역사회 중심 교육과정과 생태학적 발달 접근에 대해 검토하였다. 논의와 결론에서는 발달에 대한 사회역사적 접근이 정신지체 아동의 교육과정 구성에 갖는 세 가지 함의와 운영에 갖는 세 가지 함의를 각각 제시하고 있다.This review study examined the implication in sociohistorical development approach to the curriculum for children with mental retardation.Six implications was indicated by applying curriculum to children with mental retardation. First, curriculum was constructed on the basis of the genetic analysis. Second, the acquisition of functional skills was understood as the acquisition of mental tools. Third, the contents of curriculum should be the future-oriented. Forth, the purpose of applying curriculum to children with mental retardation was internalization. Fifth, the view of people centered world on physical environment was considered to construct community-based curriculum. Sixth, context-based assessment system was prepared for the improvement of assessment.