이 글은 근대계몽기 가사체 형식의 운문 양식이 잡가, 민요, 찬송가와 접촉하고 변용하면서 창가의 주된 형식으로 변용하는 양상을 규명하는 데에 주안점을 둔다. 근대계몽기의 가사체 형식은 개인의 서정적 발화보다 공동체를 향한 국내외의 정세에 대한 정견(政見)의 피력이나, 문명개화론이나 국민국가주의 이념의 호소를 위한 공변된 발화의 양식이었다. 가사체 형식은 동시대 유행한 전통적인 음악이나, 외래의 음악 양식에 의해 가창에 적합한 형식으로 변용하고 있었다. 이러한 현상은 무엇보다도 가사체 형식의 운문이 음악적으로는 실러빅 스타일의 한 도막 양식이나 두 도막 형식에 대응되고 흡수되는 조건을 갖추었기 때문이다. 그리하여 가사체 형식은 창가의 주된 형식으로서 정착하게 되었다. 이러한 현상은 가사체 운문 양식이 본래 글쓰기 주체의 정서, 사상, 이념을 제약 없이 서술할 수 있는 가능성을 지니고 있었기 때문이었다. 이러한 문학적 특징으로 인해 문명개화론과 국민국가주의의 이념을 정의, 설명, 전파하는 데에 대단히 적합했다. 그래서 가사체 형식의 운문 양식은, 제국 일본의 ‘불온창가’에 대한 압박에도 불구하고 운문 양식에 대한 조선인의 감수성 가운데 깊이 뿌리내리고 있었다. 이러한 가사체 형식의 체험은 비단 최남선뿐만 아니라 식민지 조선의 허다한 문학자들이 창가는 물론, 유행가, 시국가요를 창작하는 데에서, 일종의 원체험으로서 여전히 생명력을 발휘하면서 온존했다.The purpose of this essay is to examine the figures formal acculturation of Gasache, contact with Japga, folk song, christian hymn. Gasache form in modern korean period of enlightenment, is public utterance style for political views about domestic or international situation to community than individual. in that period, Gasache form acculturated suitable form for singing, by traditional music, foreign music. it because Gasache form correspond with one or two-part song form in syllabic style. Thus, the Gasache form was firmly established main form of Changga. this phenomenon arise from potentialities which can narrate emotion, thought, ideology of writing subject. therefore such distinctive feature of that form was very suitable for definition, explanation and spread of civilization and enlightenment discourse, nationalism. But Joseon was colonialized by japan, and the government-general of Joseon insert japanese Sh?ka into elementary education curriculum, dynamic of Gasache form was weakened by japanese shouka. nevertheless, vitality of Gasache form rooted deeply in korean's sensibility, memory and idea of verse. Such formated pre-experience to some modern korean poet, in writing verse of Changga, popular song, moreover Sigukgayo-propaganda song of the pacific war.