일제시기 한반도는 일제의 식민지 전제통치로 인해 민족 전체가 생사존망의 위기에 처하게 된다. 일제는 자신들의 침략행위와 식민지 통치를 합리화·정당화하기 위해 역사를 왜곡하고 날조하는 추태를 보여주기도 했다. 이러한 현상은 일제말기 중국의 동북을 무력으로 강점하고 “만주국”이라는 괴리정권을 세워 五族協和, 日滿不可分論을 건국정신으로 삼았던 데서도 여실히 드러난다.
최남선은 일제시기 한민족의 대표적 문인이며 지성이었다. 그는 신체시로 한국근대문학을 향한 발걸음을 재촉했으며 한민족의 거사인 3.1독립운동에서 독립선언문을 기초하는 등 민족지도부의 한 사람으로 활동했다. 그러나 일제말기에 그는 만주국의 건국대학에 교수로 초빙되어 가 그곳에서 ?불함문화론?, ?단군론? 등의 글을 발표하고 일제의 대동아전쟁을 위해 조선의 젊은이들을 전장으로 동원시키는 시국강연 등을 했다는 이유로 그에게는 항상 ‘친일문인’이라는 딱지가 붙어 다녔다. 그러나 그의 문단 활동초기부터 만주국 건국대학 교수로 있는 기간의 활동을 고찰해 보면 그의 소위 친일행적은 단순히 일신의 안일을 위한 친일행위로만 규정할 수 없는 주권부재의 역사적 상황 속에서 민족의 주체성을 주장하기 위한 그 나름대로의 방안 모색이었다고 사료된다. 즉 한국의 단군신화를 비롯한 민족의 전통문화를 동북아문화의 핵심에 자리매김하면서 일본과 만주국을 비롯한 동북아의 문화는 한민족의 전통문화에서 비롯되었음을 논증하면서 비록 한민족은 주권을 상실하였지만 유구하고 훌륭한 문화전통을 계승하고 지켜 나가면서 민족의 보존, 나아가 실력 양성을 통한 민족의 자립을 이룩하고자 하는 강렬한 염원을 표출했다고 하겠다.In the age of Japanese occupation, Korea Peninsula was conquered by the Japanese Colonialist, and the whole nation faced with a fatal danger of ruin. To justify its Korean occupation and conquer, the Japanese occupiers always tried to twist or fabricate some ‘history’. These kinds of wickedness was showed from the evil that they help to establish the Manchuria puppet government in North-east China in the end period of Korean occupation, and set the ‘five-nations harmony’ and ‘Japan-Manchuria indivisibility’ as the basic doctrine for the puppet government.
Choi Nam-son was one of the representative Korean writers and intellectual in the Japanese occupation era. He pushed modern Korean literature movement actively with New-Style Poets and was one of the organizer and director of the famous March-First Independence Movement. But in the end years of Japanese occupation, he was invited to be a professor of ‘Jian Guo(建國)’ university in Manchuria, wrote essays like ‘Bul-ham culture study’(不咸文化論), and ‘A Doctrine on Tangun’ and always named as a pro-Japanese writer from then, as he once gave speeches on promoting Koreans to take part in the Japanese army to fight to East-Asia. By a critical review on his activities from his earlier writing to his professorate in Jian-Guo University, we can see that he should not simple be treated as a pro-Japanese writers just for seeking ease of himself. He was just doing his best to find ways to advocate and persist the identity of nationality under the situation of ruin of his country. He emphasized that Tangun mythology to be the center or core of North-East Asia culture, and tried to demonstrate Japan and Manchuria is under the coverage of ancient Korean Culture. Through which, he tried to show that, though Korea lost its sovereignty, Koreans can be reserved and even independent by succeeding to their splendid traditions and cultures.