동아시아를 향한 서구 열강의 진출과 제국주의 일본의 식민화 정책은 우리에게 ‘근대’라는 이름으로 다가와 ‘민족주의’, ‘국민국가건설’이라는 과제를 안겨주었다. 이에 ‘애국계몽운동’으로 반응한 조선의 지식인은 상당히 복잡한 상황에서 20세기를 맞았다. 종교계도 예외는 아니었다. 특히 불교계는 1912년 창간한 『朝鮮佛敎月報』를 시발점으로 언론매체를 통해 교세 확장과 근대적 체제 변환의 노력을 경주하기 시작한다.
불교 잡지는 佛敎史, 사찰 事跡, 高僧 傳記의 체계적 정리를 근대화의 기본 논리로 삼아 교세 확장을 기획했다. 사찰 사적을 정리하는 과정에서 전국 각지의 불교 관련 비문을 수집·소개하면서 지리적 인식이 일정한 기반을 갖추기 시작하였다. 사찰·탑·비문의 소재와 지리의 관계를 언급함으로써 불교의 역사적·국가적 의미를 환기시킨 것이다. 지리 인식은 불교사를 정리하는 과정에도 영향을 주었다. 국내를 비롯하여 불교의 영향이 지대한 세계 여러 지역에 대해 관심을 넓힘으로써, 종교적 위상을 제고하고자 하였다. 이후 『海東佛報』와 『朝鮮佛敎叢報』에서는 사회 내부를 향한 젊은 승려들의 시각을 반영한 여행기를 통해 당대의 현실에 주목하기 시작하였다. 여행이라는 지리적 인식의 확장 과정에서 식민 정책의 심화와 기독교 교세의 확장을 목도한 것이다. 하지만 이와 같은 현실 인식은 식민지 현실에서 보다 적극적으로 계승되지 못하고 만다. 1935년 창간된 『金剛山』은 그 대표적인 예이다. 잡지 『금강산』의 경우, 1910~20년대 최남선과 이광수가 민족적 자부심과 근대적 관점으로 재발견한 금강산 인식에서 더 나아가지 못한 채, 불교의 교리를 부연하거나 흥미로운 소재를 소개하는 차원에 그치고 말았다.
본고의 논의는 불교잡지의 지리의식이 근대화와 식민화의 파고에 따른 부침을 확인한 시론이다. 이후 한국 불교에의 깊은 이해를 바탕으로 근대를 맞이한 불교계의 당대적 이해와 대응 양상에 다가갈 수 있기를 기대한다.The advance of Western powers to East Asia and the colonization policy of Japanese imperialism approached us in the name of ‘modernism’ and raised the issues of ‘nationalism’ and ‘the construction of people’s nation.’ Chosun intellects who responded to the challenges through ‘patriotic enlightenment movements’ greeted the 20th century in such a highly complicated situation. Religious circles were not exceptional. In particular, the Buddhist circle began its efforts to expand its influence and to adopt the modern system, starting from the launching of 『the Monthly Bulletin of Chosun Buddhism』 in 1912.
The Buddhist magazine promoted the expansion of the influence of Buddhism by taking the systematization of Buddhist history, the vestiges of temples, and Buddhist saints’ biographies as the basic logics of modernization. In the process of arranging the vestiges of temples, Buddhist epitaphs were collected from all over the country and, as a result, geographical perception began to lay its base. As the locations and geographical relations of temples, pagodas and epitaphs were mentioned, the historical and national meanings of Buddhism were recalled. Geographical perception influenced also the process of organizing the history of Buddhism. It was attempted to enhance the religious status of Buddhism by broadening people’s interest in various areas throughout the world including Korea under the influence of Buddhism. Later, 『Haedong Buddhist News』 and 『Chosun Buddhist Reports』 began to spotlight the realities of those days through travel records reflecting young monks’ perspectives on the society. They witnessed the intensified colonization policy and the expanded influence of Christianity in the process that geographical perception of travel was being expanded. Such perception of realities, however, failed to be inherited actively in the colonized state. A representative example is magazine Mt. Geumgang launched in 1935. The magazine could not move forward from the perception of Mt. Geumgang rediscovered by Choi Nam?seon and Lee Gwang?soo from national pride and a modern viewpoint during the 1910s~1920s, and remained in explaining Buddhist doctrines or introducing interesting issues.
This paper is an essay that traced the rise and fall of the geographical perception of Buddhist magazines by the waves of modernization and colonization. Based on deeper understanding of Korean Buddhism, we expect further studies to approach how the Buddhist circle perceived and coped with the days of modernization.