이 논문은 ?퇴원 Leaving Hospital?·?병신과 머저리?에 나타난 주요 모티프와 작중인물의 성격 분석을 통해 이청준 소설 미학의 특질을 규명하고자 씌어진다. 이청준 소설에는 ‘의사’와 ‘작가’가 자주 등장하는데, 이들은 각각 ‘사실’의 규명과 ‘진실’의 탐색이라는 상이한 역할을 담당한다. 그리고 애초에 개인의 성적 일탈 정도로 취급되었던 ‘전짓불’ 모티프는 차후에 ‘권력’과 ‘공포’의 문제로 사회화한다. 이청준은 경험적 사실의 재현보다 그 이면에 감추어진 개인의 심리적 진실에 더 많은 관심을 보이며, 그것을 ‘소설’의 형식을 통해 진술하는 방식을 선호한다. 그가 경험적 사실보다 허구적 진실의 추구에 더 큰 관심을 가지고 있다는 것은 그의 현실인식 매우 비관적이라는 사실을 뜻한다. ?퇴원?은 정상적인 의사소통을 통한 부자간의 화해를 주제로 한 작품이다. 그리고 ?병신과 머저리?에서는 ‘누가 김일병을 죽였는가’의 문제가 중요한데, 그것은 지식인의 책임의식과 밀접한 관련을 맺기 때문이다.This study is writing to examine the specific character of the aesthetics on the Yi, Chungjoon's earlier novel(?Leaving Hospital?·?Byungsin & Merserri 병신과 머저리?), which get through to analysis of the main motif and the character of Yi's works. It is frequently found out 'the doctor' and 'the author' in his novels, whose unlike roles are to examine the realistic fact and to search for the truth. The 'Flash' motif is accepted sexual deviant behavior of the personal in the earlier, but alter to the problem of 'the authority' and 'the fear' to socialization later. Yi is more concerned about the psychological truth of the other side of reality than representing the fact of the personal experience, and he prefer to express in the form of novel. It does mean that he has very pessimistic cognition towards the real world. The theme of ?Leaving Hospital? is a reconciliation which gets through a normal communication with the Father and the Son. And the problem of ‘Who killed Kim of private first class’ is very important at ?Byungsin & Merserri 병신과 머저리(A Fool and A Cripple)?, because it is related to close connection with the responsibility of the intellectual class.