본 연구는 관광통역안내사의 업무능력 향상과 자질향상을 위한 교육훈련이 필요하므로 관광통역안내사의 학습특성인 학습동기, 학습능력, 학습기대가 교육훈련 필요성에 유의한 영향을 미치는가, 교육훈련 방법과 내용이 업무성과에 유의한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 학습능력, 학습동기, 학습기대가 교육훈련의 필요성인식과의 관계를 검증한 결과, 학습동기와 학습기대는 교육훈련 필요성 인식에 정의 방향으로 영향을 준다는 것을 확인하였다. 이는 교육훈련내용을 배우고 습득하도록 도와주는 것이 학습기대와 학습능력이고, 훈련에서 배운 내용을 직무에 연결시키는 힘의 역할이 교육훈련 프로그램이라 할 수 있으므로 교육훈련프로그램 개발의 필요성을 의미한다.
둘째, 교육훈련 필요성 인식과 교육훈련 방법과의 관계를 검증한 결과, 교육훈련 방법 중에서는 교육훈련 필요성에 대한 인식을 더 많이 하면 할수록 자기개발을 위한 교육훈련 방법이 더 높게 증가한다는 것을 알 수 있었다. 그러나 표준화되지 않은 개인적인 자기개발의 지식은 관광통역안내를 올바르게 하는데 있어서 걸림돌이 될 수 있으므로 서비스 표준화를 위한 교육은 시급하다고 하겠다.
셋째, 교육훈련 필요성 인식과 교육훈련 내용과의 관계를 검증한 결과, 교육훈련 내용은 업무서비스에 대한 내용이 교육훈련 필요성에 대한 인식이 높아질수록 업무전문성에 비해 조금 더 높게 평가된다는 것을 확인하였다.It is a tourism interpretation guide`s role to inform Korea well to the foreign tourists visiting our country and engraving the image of Korea. The qualification and ability increase of a tourism interpretation guide are needed to support these roles. For this, effective and systematic opportunity of education and training should be provided.
Therefore, the aim of this study is like this. First, We`d like to increase the study motive and study ability of a tourism interpretation guide by establishing the education training program systematically. Second, We`d like to increase task result and suggest effective way of professional education training. The findings of this study can be summarized as follows.
First, in the relation with analysis result learning expectation and recognition of education training need, it was shown that the element of study ability and study ability didn't have a meaningful effect on the recognition of education training need. Second, as a result of recognition for the need of education training and analysis in the relation with the method of education training, the higher the recognition for the need of education method of OJT, which is enforced in a workplace. Third, as a result of recognition for the need of education training and analysis in the relation with the content of education training, it was shown that task service was statistically meaningful out of education content about education training need. Fourth, it was shown that the result of education training method, education training content and task result did not have an effect on task result.