인터넷을 기반으로 하는 무역 e-마켓플레이스는 구매, 판매, 고객지원, 제품서비스 등 새로운 비즈니스의 장이 되고, 전자무역의 시발점이 되는 거래선 발굴단계를 용이하게 해주는 기능이 있다. 따라서 대기업에 비해 상대적으로 불리한 위치에 있는 중소 무역업체에는 무역 e-마켓플레이스의 효용이 매우 크다. 중국뿐만 아니라 전 세계에서 가장 성공적으로 운영되고 있는 e-마켓플레이스는 바로 Alibaba이다. Alibaba는 영문, 중문, 일문 등으로 전 세계 무역업자들에게 서비스를 하고 있으며, 특히 중화권을 중심으로 오퍼등록 검색, 업체 디렉토리 제공 등 다양한 글로벌 B2B e-마켓플레이스 서비스를 제공하고 있다.
따라서 본 연구에서는 Alibaba에 등록된 중국의 중소기업들이 e-마켓플레이스를 활용하는데 결정적인 영향을 미친 요인들과 함께 실제 e-마켓플레이스 활용에 따른 성과에 대해 알아보고 이를 토대로 중국의 e-마켓플레이스 발전방안 및 중국 중소기업들의 경쟁력 강화방안을 제시하고자 한다.More and more Chinese enterprises took part in the trade e-marketplace, and the deals between the enterprises network came to grow. However, due to the defective government policy in China, the regional differences, and the poor digital base, and so on, the enterprises can not sufficiently utilize the potential of e-marketplace for international trade.
In this context, this thesis analyzed the determinants of the usage of e-marketplace and performances in the Chinese enterprises. Based on the questionnaire which aimed at the enterprises that uses the services of Alibabab.com, the representative e-marketplace of China.
According to the results of the empirical research, we suggested several useful implications for development of Chinese e-marketplace and improvement of the competitive strength and services of enterprises using e-marketplace.