이 연구는 대학생의 특성에 따른 스포츠신발 브랜드의 충성도, 이미지, 인지도, 선호도를 분석하여 스포츠신발 브랜드자산 구성요소가 주는 시사점을 도출하고, 스포츠신발 브랜드의 연계를 강화하여, 기업의 목표달성을 위한 중요한 도구로 활용할 수 있는 기초자료 제공에 목적이 있다. 이를 위하여 G시에 소재하는 대학교 3곳을 선정하여 편의추출법(convenience sampling)을 사용하여 표본을 추출하였다. 연구대상으로 총 500명을 표집하였고, 불성실하게 응답하였다고 판단되거나 기입이 누락된 경우와 같은 연구 자료로 부적합한 설문지를 제외하였으며, 최종 분석에 사용된 표본은 총 478명 이었다. 표집된 자료는 통계프로그램인 Window용 SPSS ver. 15.0을 이용하여 분석목적에 따라 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t test, 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하여 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 남자대학생이 여자대학생 보다 스포츠참여 및 관심도가 높기 때문에 스포츠신발 특정브랜드에 대한 브랜드 충성도의 태도적요인과 브랜드 인지도, 이미지, 선호도가 더 높은 것으로 나타났다.
둘째, 대학생의 학년이 높을수록 스포츠신발 특정 브랜드에 대한 충성도, 이미지, 인지도, 선호도가 높게 나타났다.
셋째, 대학생에게 인지도가 높은 스포츠신발 브랜드는 참여종목이 축구, 야구와 농구인 것으로 나타나 이 종목의 스포츠신발 브랜드 중 인지도가 높은 브랜드가 있고, 이 종목에 참여하는 대학생에게 인지도가 높은 브랜드가 존재하고 있음을 알 수 있었다.
넷째, 운동에 참여하는 시간이 많을수록 스포츠신발 브랜드의 태도적 충성도와 행동적 충성도가 높아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 스포츠신발의 구입주기가 짧을수록 브랜드 충성도(태도적 충성도, 행동적 충성도), 인지도, 선호도가 높은 것으로 나타났다.The purpose of this study was to analyze the athletic shoes' brand loyalty, image, awareness, preference according to university students' demographic characteristics. In order to strengthen the connection of athletic shoes brand and attainment of enterprise‘ goal, this research came to the following conclusions by analyzing data from 478 students drawn from 3 different universities in "G"city by applying descriptive analysis, factor, reliability analysis, independent samples t-test, one-way ANOVA with SPSS Windows 15.0.
First, men showed the high level of attitude factor of brand loyalty and brand image, awareness, preference than women' by reason of men' high level of sport participation and interest.
Second, upper grade students' showed the high level of brand loyalty and brand image, awareness, preference of specific brand, by reason of their high level of self involvement.
Third, students have high level of brand awareness about soccer and baseball by reason of these sports have specific favorite brand. Students who participate in weight training and badminton have low level of brand awareness.
Fourth, students with considerable time of sport participation show high level of attitude factor of brand loyalty and behavioral brand loyalty.
Fifth, short term of athletic shoes purchase gives high level of brand loyalty, awareness, preference. because students who have short term of athletic shoes purchase know specific brand's merits and demerits.
Due to increase of sport activity, new brand marketing activity and new component part will appear. In order to strengthen the value of brand equity, it needs development and systematization of factor of brand equity.