본 연구는 2008년 국가수준 유치원 평가에 실제 참여한 공립유치원 교사를 대상으로 유치원 평가에 대한 인식변화를 살펴봄으로써 유치원 평가 실시 후 변화와 그 효과에 대해 알아보고 유치원 평가 체제가 안정적으로 제도화되기 위한 개선방안을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2008년 국가수준 유치원 평가에 실제 참여한 부산광역시와 울산광역시 공립유치원 교사 90명을 연구대상으로 선정하여 평가가 끝난 직후인 2008년 11월과 12월에 걸쳐 유치원 평가에 대한 사후 인식변화를 설문 조사하였다.
연구결과, 평가를 받은 공립유치원 교사들은 ‘교육과정’영역을 가장 적절하다고 인식하고 있었으며 유치원 평가로 인한 ‘과중한 업무’를 우려하고 있었다. 유치원 평가 결과에 대해서는 ‘평가에 참여한 유치원 교원에게만 공개’하기를 가장 희망하고 있으며 유치원 평가 결과에 대한 보상은 ‘평가받은 유치원 교원 전체’에게 ‘성과급 지급’을 선호하였으나 평가 결과를 통해 조력 계획을 수립하는 자료로 활용되어야 한다는 의견 또한 높게 나타났다. 유치원 평가 실시 후 공립유치원 교사들의 인식 변화를 살펴본 결과, 공립유치원 교사들의 유치원 평가 참여 후 유치원 평가에 대한 인식의 변화가 있었으며, 이러한 변화와 개선에 대한 의견을 알아봄으로써 유치원 평가 체제의 정착 및 교사들의 능동적 참여를 유도할 수 있는 방안을 모색하는 데 도움을 제공할 수 있다.The purpose of this study was to investigate a change in public kindergarten teachers' awareness of kindergarten assessment at the national level and to try to find ways of improving the kindergarten assessment system.
The subjects of this study included 80 in-service public kindergarten teachers in the cities of Busan and Ulsan. This study examined the public kindergarten teachers' awareness of the kindergarten assessment after the assessment and the degree of changed awareness after the assessment.
The findings of this study were as follows :
First, after the assessment, the teachers thought ‘curriculum’ part and ’education environment’ part more important than before. Second, the teachers agreed that the most expecting difficulty was ‘overworked shifts’ because of the assessment. Actually the teachers felt the ‘overworked shifts' than before. Third, there were some changes in the public kindergarten teachers' awareness of appropriate assessment methods, ways to open and to reward the results of the assessment.
There were also some changes in awareness of both the positive and negative aspects. The teachers asked how to improve the assessment. These findings and points should be considered to assist teachers who will be taking the kindergarten assessment in the future.