소비자는 제휴 프로그램을 이용함으로써 다양한 혜택을 받고 있다. 그러나 제휴되어진 기업이 제공하는 제휴 프로그램에 대한 만족이 바로 제휴 프로그램을 활용하고 있는 서비스 기업 자체에 대한 만족을 의미하는 것은 아닐 것이다. 그러므로 충성도 프로그램에 대한 충성도와 이를 활용하는 서비스 기업에 대한 충성도를 구분하여 그 관계를 검토할 필요가 있다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 제휴 프로그램의 가치가 높을수록 제휴 프로그램에 대한 만족이 높게 나타났다.
둘째, 제휴 프로그램의 만족이 높을수록 제휴 프로그램에 대한 충성도가 높게 나타났으며, 제휴 프로그램의 태도적 충성도보다 행동적 충성도에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 제휴 프로그램의 만족이 높을수록 서비스 기업의 태도적 충성도와 행동적 충성도가 높게 나타났다. 또한 서비스 기업의 태도적 충성도는 행동적 충성도에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다.
넷째, 제휴 프로그램에 대한 태도적 충성도와 행동적 충성도가 높을수록 서비스 기업에 대한 행동적 충성도 역시 높아짐을 확인하였다. 그러나 제휴 프로그램 충성도가 서비스 기업에 대한 태도적 충성도에는 유의적인 영향을 미치지 않았다.In this study, affiliate programs are defined as customer loyalty programs to provide customers with a variety of incentives with a purpose to acquire and maintain customers by affiliating more than two companies. And, affiliate programs are including several forms, such as discount coupons of affiliates, affiliate cards with various benefits, event participation, free prizes, and so on.
The research findings are as follows.
First, affiliate program value has significant effects on the satisfaction of the affiliate programs. Second, affiliate program satisfaction has significant effects on the affiliate program loyalty(attitudinal loyalty, behavioral loyalty), and the satisfaction of affiliate programs has more significant effects on behavioral loyalty than attitudinal loyalty.
Third, affiliate program loyalty has significant effects on the loyalty to the service companies(attitudinal loyalty, behavioral loyalty). Also, it has shown that the attitudinal loyalty of service companies has significant effects on the behavior loyalty. Forth, in the results from examining the relationship between the loyalty of affiliate programs and the loyalty of service companies, the higher attitudinal loyalty and behavioral loyalty to affiliate programs are, the higher behavioral loyalty to service companies is. Yet, the loyalty of affiliate programs didn't have any significant effects on the attitudinal loyalty to service companies.