생활터전을 공유하는 공동체는 개별적인 의사보다는 집단의식이, 개인의 가치보다는 집단적인 가치를 중시하는 삶의 협력체이다. 따라서 공동체 신앙은 하나의 종교 현상으로서 공동체가 종교적 전통을 유지시키며 집단적 결속을 강화하는 중요한 수단이다. 거문도에서 마을주관으로 이루어졌던 공동체 의례는 대표적인 것으로 거문리에서 행해졌던 고두리영감제를 들 수 있으며, 덕촌리와 서도리, 유촌리에는 각각 마을단위 당제가 있었다. 이 외에 개별적으로 배를 가진 선주들이 모셨던 용왕제가 있었으며, 서도리에는 당제 이외에 잠깐 마을단위로 모셨던 거북제가 있었다. 거문도 수협에서는 1985년부터 매년 음력 4월 15일에 풍어제를 지내고 있다. 그 이전에는 각 마을별로 지내던 풍어제가 모두 전승이 중단된 상황이었기에 여러 마을의 고증을 받아 수협에서 주관하여 관내 어업인들과 함께 봉행하게 되었다고 한다. 이렇게 수협에서 풍어제를 지내게 됨으로써 거문도 공동체의례 주체가 변화하게 된다. 현행되고 있는 거문도 풍어제는 기존의 마을 공동체 의례가 가지고 있던 모습에서 외연적으로 확장되는 모습을 보여주고 있다. 이러한 확장의 모습은 지역 의례로의 확장과 의례 참가 범위의 확대라는 측면으로 이야기 할 수 있다. 그런데, 이러한 외연적 확장 속에는 신앙의 축소라는 내면적 모습이 동시에 나타난다. 거문도 공동체의례 주체의 변화는 외연적 확장을 통해 현행되는 민속이라는 측면을 가지고 있지만, 한편으로는 내부적으로 믿음의 정도가 약해져 가고 있기 때문에 언제든지 중단되거나 소멸될 수 있는 내면적 축소의 측면도 함께 가지고 있다.A community that shares the base of livelihood is a cooperative body where group consciousness and collective value precede individual opinion and value. Thus, community faith is a kind of religious phenomenon for a community to maintain religious tradition and strengthen collective unity. A representative community rites performed in Geomun island might be ‘Goduri Younggam-Je’ of Geomunri. Deochonri, Seodori and Yuchonri also held village-unit rites. Apart from this, there was a Yongwangje that ship owners of the village worshiped individually. In Seodori, there once was Geobukje apart fromt Dang-je. Geomundo federations of fisheries cooperatives holds Poongeo-je(A wishing a large catch rite;豊漁祭) on April 15 according to lunar calendar from 1986 on. As every tradition was no more held at that time, the federations of fisheries cooperatives after receiving historical and evidential advices from surrounding villages have executed the rite.
Thus, the subject of Geomun island community rite has been changed as the federations became to organize the rite. The current Geomun island Poongeo-je shows a character that has been extended in appearance from the original one. This extension might be divided in to the extension to the local rites and the extension of participants. However, it also indicates the reduction of faith at the same time. The change of subject demonstrates not only the external extension that it has sustained as a culture by enlarging the size but also internal reduction that weakens the degree of faith which may discontinue or extinction the rites in the future.